How to Cite
Urraco, J. M. (2014). Documentary strategies in contemporary theatre practice: the actor in the edges of the theatre scene. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 8, 11–24. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9109

Authors

Juan Manuel Urraco

Dr. en Estudios Teatrales. Licenciado en Teatro. Profesor/ investigador de la carrera de Teatro, Departamento de Teatro y Departamento de Educación Artística de la Facultad de Arte de la
Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Director de teatro. Actor. Director de
Proyecto Bioroom. 

Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires
juanurraco@hotmail.com

Abstract

This article reflects on the displacement and the collapse of the traditional foundations of the theater scene as far as apparently transverse and seemingly unavoidable instances when trying to address the contemporary performing practices, mainly when it refers to those practices at their peak that flirt with documentary , with flashes of real and non-fictional universes. Such practices, here called dramaturgies of reality, are defining a new geography where the actor seems to display his work from the edges of the scene. After reviewing a series of referential experiences from the Argentinian theatrical field, the emergence of some sort of “drama of actuation” in first-person, that works as a forecast of theatricality can be seen.

Cornago, Ó. (2009). Actuar de “verdad”. La confesión como estrategia escénica. Revista de Estudos em Artes Cênicas, 13, 99-112. Recuperado de http://artesescenicas.uclm.es/index.php?sec=texto&id=314

________. (2011). Actuar de “verdad”. El actor como testigo de sí mismo. Fragmentos del original en revista DDT. Documento de Danza y Teatro, Barcelona, [en prensa].

Dubatti, J. (2003) El convivio teatral. Teoría y Práctica de Teatro Comparado, Buenos Aires,Atuel.

Duch, LL. & Mélich, J.C. (2005). Escenarios de la corporeidad. 2/1. Madrid: Trotta.

Foucault, M. (1984). Historia de la sexualidad. II.El uso de los placeres, México, Siglo XXI.

Funes, M. (2010, 18 de julio). David Le Breton:Internet es el universo de la máscara. Diario La Nación. Buenos Aires.

Garramuño, F. (2009). La experiencia opaca:literatura y desencanto. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Martín, C. (2010). Dramaturgy of the real on the world stage. Palgrave Macmillan. Basingstoke.

Palmeiro, C. (2010). Escrituras contemporáneas: tecnología y subjetividad.Viso, Cuadernos de estética aplicada, 8.

Pitrola, M. (2010). Lola Arias y Stefan Kaegi:La ciudad: usos teatrales. Revista de letras y artes Otra Parte, 22.

Sánchez, J.A. (2007). Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Madrid: Visor Libros.

Santillán, J.J. (2008) Como poner la vida sobre el escenario. Diario Clarín, p. 12. 31 de Junio.Buenos Aires.

Tellas, Vivi (2008) “Vidas prestadas”. En Suplemento Radar. Diario Página 12. Domingo 24 de Agosto, Buenos Aires.

_____________ página web www.archivotellas.com.ar

Urraco, J.M. (2012). Dramaturgias de lo real en la escena contemporánea: una escritura con sede en el cuerpo. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |