Authors
Abstract
This article aims to show some text features of the Games of Imagination play authored by Andres Felipe Rendon, and staged by Luis Fernando Loaiza Zuluaga with the theater group of Manizales (Colombia) “Rompecabezas”. The article seeks to promote a dialogue between the traditional conception of dramatic texts in tune with dramatic theater and the emerging conception of texts in keeping with the so called postdramatic theater, from a dismantling methodology of the play, particularly highlighting the intratextual analysis process that was conducted for this staging, discovering the diegetic levels of the text from the perspective of polyphony of voices that emerge in the fragmented subject that becomes the rhapsodic subject.
References
Brook, P. (1994). El espacio vacío. Arte y técnica del teatro. Barcelona: Península.
Chevallier, J.-F. (2004). Introducción: Hacia un teatro del presentar. En Actas del primer coloquio internacional sobre el gesto teatral
contemporáneo. México: Escenología/UNAM/ UCM/Proyecto3.
Chevallier, J.-F. (2010). El teatro hoy: una tipología posible. México: Paso de Gato.
Chevallier, J.-F., & Mével, M. (2010). Texto fuerte/Texto débil. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 4, 16-28.
Danan, J. (2004) ¿Fin de la dramaturgia? En Actas del primer coloquio internacional sobre el gesto teatral contemporáneo. México:
Escenología/UNAM/UCM/Proyecto3. Del Monte, F. (2013). Territorios textuales en el teatro denominado posdramático. México: Paso de Gato.
Dubatti, J. (2007). Filosofía de Teatro I: Convivio, Experiencia, Subjetividad. Buenos Aires: Atuel.
García, S. (1989). Teoría y práctica del teatro I.Bogotá: La Candelaria.
Grotowski, J. (1970). Hacia un teatro pobre.México: Siglo XXI.
Lehmann, H.-T. (2011). Algunas notas sobre el teatro posdramático, una década después.En Repensar la dramaturgia. Murcia: Cendeac.
Lehmann, H.-T. (2013). Teatro Posdramático.Murcia: Cendeac.
Leyton, E. (2012). Prólogo: Escribir a diez manos. En Cinco obras sin importancia. Clínica dramatúrgica 2011. Pereira: Asociación Cultural y Teatral El Paso.
Lozano, C.E. (2012). Prólogo: Cinco maneras de subvertir lo anodino. En Cinco obras sin importancia. Clínica dramatúrgica 2011. Pereira:Asociación Cultural y Teatral El Paso.
Rendón, F.A. (2012). Juegos de imaginación. En Cinco obras sin importancia. Clínica dramatúrgica 2011. Pereira: Asociación Cultural y Teatral El
Paso.
Sanchis, J. (2005). La palabra alterada.Cuadernos de Picadero, 7, 25-29.
Sarrazac, J.-P. (2011). Juegos de sueño y otros rodeos: alternativas a la fábula en la dramaturgia.México: Toma.
Sarrazac, J.-P. (2013). Reparto de voces. En Nuevos territorios del diálogo. México: Paso de Gato.
Viviescas, V. (2004). Nostalgia de Sísifo: posibilidades de la escritura teatral contemporánea. En Actas del primer coloquio internacional sobre el gesto teatral contemporáneo.México: Escenología/UNAM/UCM/Proyecto3.
Viviescas, V. (2006). Dramaturgia colombiana: el hombre roto. Revista Virtual Conjunto, 141. Recuperado de http://www.casa.cult.cu/publicaciones/revistaconjunto/141/victorviviescas.htm
Yorio, E. (2012). Al respecto de los dramatis personae. Revista Micra, 7, 11-12