How to Cite
García Sabando, N. ., & Reyes Macías, A. del R. . (2016). Artistic pedagogy in catastrophe scenarios : artistic and pedagogical intervention after the earthquake of april 16, 2016 in the province of Manabí (Ecuador). Revista Colombiana De Artes Escénicas, 10, 195–204. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/44

Authors

Nixon García Sabando

Docentes, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Miembros del Grupo de Teatro La Trinchera. Manta, Ecuador.

Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
nixon.garcia@uleam.edu.ec
Alba del Rocío Reyes Macías

Docentes, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Miembros del Grupo de Teatro La Trinchera. Manta, Ecuador.

Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
albadelrocio.reyes@uleam.edu.ec

Abstract

This article addresses the artistic and pedagogic experience of an independent group of performers, professors and students from Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí with the people affected by the earthquake in the coast of Ecuador on April 16th, 2016. It also refers therapeutic actions from the field of applied arts to secondary school and university professors and students. The praxis generated with this intervention was the starting point to develop a systematization and analysis process supported by bibliography and studies of similar experiences in the Latin American context, as well as research related to artistic pedagogy and art therapy. The positive impact of art and education in the process of emotional recovery of the victims of natural or social catastrophes was demonstrated.

Del Valle, N. (s.f.). El teatro de Brecht. la palabra como herramienta en el proceso de desalienación del hombre. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/38801/Documento_completo.pdfsequence=1

García, N. & Reyes, A. del R . (2016). Arte por la vida. Intervención en los albergues. Manta: ULEAM, Facultad Ciencias de la Educación.

García-Haro, J. (2015). Tres concepciones de la culpa. Historia y psicoterapia. Clínica e Investigación Relacional, Revista electrónica de Psicoterapia, 9(1), 187-205. Recuperado dehttp://www.psicoterapiarelacional.es/Portals/0/eJournalCeIR/V9N1_2015/09_Garcia-Haro_Tres%20concepciones%20de%20la%20culpa_CEIR%20V9N1.pdf

Grass, M. (s.f.). Niño terremoto: Teatro para el autocuidado y la aceptación de las emociones en niños y niñas. Recuperado de http://actacientifica.servicioit.cl/biblioteca/gt/GT26/GT26_GrassKleiner.pdf

López, B. (s.f.). Arte terapia. Otra forma de curar. Recuperado de file:///C:/ Users/%C3%91i/Downloads/Dialnet-ArteTer apiaOtraFormaDeCurar-2044648.pdf

Orrego, J.F. (2007). La pedagogía como reflexión del ser en la educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 31(1), 27-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134112603003

Pacheco, G. (2003). Perspectiva antropológica y psicosocial de la muerte y el duelo. Cultura de los Cuidados, 14, 27-43. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/1040/1/culturacuidados_14_05.pdf

Quijano, L. (2017). Arte y cultura: el cuarto pilar del desarrollo sostenible Experiencia desde la ayuda humanitaria. Recuperado de file:///C:/ Users/USUARIO/Desktop/ARTICULOS%20 SOBRE%20RECUPERACION%20 EMOCIONAL%20Y%20EDUCACION%20 EN%20EMERGENCIAS/Arte%20y%20

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |