Publication Date: 2016-01-01
How to Cite
Rodríguez Osorio, J. E. (2016). The action of the body as a matrix. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 10, 153–165. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/38
More Citation Formats
Authors
Abstract
The watchful looks to the new actual printmaking events, that image reproducibility media that for years ubicated into the re-presentation and in the actual moment drift into change the work value, leaving the object behind, going to the body like matrix action, delating the stamp like final moment of the impression process and allowing to the body tell like real support of a marginal and abyect society.
Keywords:
References
Acconci, V. Trademarks. [Performance]. (1970). Estados Unidos. Recuperado de: http://www.vitoacconci.org/portfolio_page/trademarks-1970/
Amigo, R. (2006). La inminencia, ejercicios de interpretación sobre la obra de Osvaldo Salerno. Paragauay: Centro de Artes Visuales / Museo del Barro.
Ayala, G. (2013). Yves Klein: “Nada será una obra de arte porque yo lo decido” [Artículo de Blog]. CCArte. Recuperado de https://culturacolectiva.com/arte/yves-klein-nadasera-una-obra-de-arteporque-yo-lo-decido/
Bernal, M. (2014). Grabado y performance [Una desobjetualización de la gráfica]. Ensayo. Disponible en: https://www.academia.edu/12022378/Grabado_y_performance._Una_desobjetualización_de_la_gráfica_
Consuegra, C. (2014). El simbolismo social del cuerpo: body art (algunos ejemplos). Revista de Antropología Experimental (14), 301-317.
Cumplido, J-R. (2012). Ni Venus ni Marte, Una propuesta de ruptura en la construcción del género. [Ensayo en Blog] Agrocultura. Miradas diversas, Realidades múltiples. Disponible en: http://agroicultura.com/general/ni-venusni-marte-una-propuesta-de-ruptura-en-laconstruccion-del-genero/
Espacio El Latino. (s.f.). Padín, Clemente. Recuperado de: http://letras-uruguay.espaciolatino.com/padin_clemente/indexp.htm
Galindo, R. (2003). ¿Quién puede borrar las huellas? [Performance]. Guatemala. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=SDTLipg9vMc
Galindo, R. (2003b). Declaración de artista feminista. [Artículo en Blog] Brooklyn
Museum. Disponible en: https://www.brooklynmuseum.org/eascfa/feminist_art_base/regina-jose-galindo165
Klein, Y. Sinfonía Monótona-Silence (1947-1948). [Performance]. Paris. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=LkHoWUwxEFM
Martínez, T. (s.f.). Marcas Efímeras. Recuperado de: http://www.mav.cl/marcas_efimeras/
Mendieta, A.Body Tracks. (1974). [performance]. Nueva York. Recuperado de: http://www.geifco.org/actionart/actionart01/secciones/03-adla/artistas/cuerpo_en_accion/mendieta/h-mendieta.htm
Mosquera, G. (s.f.). Ana Mendieta. [Artículo de Blog]. Perfomancelogía. Todo sobre arte de perfomance y performancistas. Recuperado de: http://performancelogia.blogspot.com.co/2007/08/ana-mendieta-gerardo-mosquera.Html
Padín, C. (2007). Recordando a Dick Higgins. [Artículo de Blog]. Zpoesia ventana de muestra personal en materia de poesía visual, poesía sonora y otras experimentaciones. Recuperado de http://revista.escaner.cl/node/220
Rauschenberg, R. Blueprints (1949). [Performance]. Connecticut. Recuperado de: https://www.rauschenbergfoundation.org/art/galleries/series/blueprints-1949–51
Sandoval (1999). Mugre. [Performance] Cali: III Jornada de Performance Museo de Arte Moderno La Tertulia. Disponible en: https://www.rosembergsandoval.com/mugre.htm
Salerno, O. Ropa usada (1995). [Instalación]. Montevideo: Museo Nacional De Antropología. Recuperado de: http://www.portalguarani.com/256_osvaldo_salerno/348_ropa_usada_1997__instalacion_de_osvaldo_salerno.html
Schiau, V (2010). Borned in URSS [vídeo performance]. Rumanía. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=P9lNwL5LIGw
Schimmel, P. (1998). Out of actions. Between performance and the object 1949-1979. Los ángeles: The Geffen Contemporary at The Museum of Contemporary Art.
Valeriu Schiau, Born in URSS. (2010, 10 de febrero). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=P9lNwL5LIGw
Vásquez, A. (2007). Baudrillard; de la metástasis de la imagen a la incautación de lo real. Ikasia. Revista de Filosofía, 11, 53- 59. Recuperado de http://revistadefilosofia.com/11-02.pdf
Amigo, R. (2006). La inminencia, ejercicios de interpretación sobre la obra de Osvaldo Salerno. Paragauay: Centro de Artes Visuales / Museo del Barro.
Ayala, G. (2013). Yves Klein: “Nada será una obra de arte porque yo lo decido” [Artículo de Blog]. CCArte. Recuperado de https://culturacolectiva.com/arte/yves-klein-nadasera-una-obra-de-arteporque-yo-lo-decido/
Bernal, M. (2014). Grabado y performance [Una desobjetualización de la gráfica]. Ensayo. Disponible en: https://www.academia.edu/12022378/Grabado_y_performance._Una_desobjetualización_de_la_gráfica_
Consuegra, C. (2014). El simbolismo social del cuerpo: body art (algunos ejemplos). Revista de Antropología Experimental (14), 301-317.
Cumplido, J-R. (2012). Ni Venus ni Marte, Una propuesta de ruptura en la construcción del género. [Ensayo en Blog] Agrocultura. Miradas diversas, Realidades múltiples. Disponible en: http://agroicultura.com/general/ni-venusni-marte-una-propuesta-de-ruptura-en-laconstruccion-del-genero/
Espacio El Latino. (s.f.). Padín, Clemente. Recuperado de: http://letras-uruguay.espaciolatino.com/padin_clemente/indexp.htm
Galindo, R. (2003). ¿Quién puede borrar las huellas? [Performance]. Guatemala. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=SDTLipg9vMc
Galindo, R. (2003b). Declaración de artista feminista. [Artículo en Blog] Brooklyn
Museum. Disponible en: https://www.brooklynmuseum.org/eascfa/feminist_art_base/regina-jose-galindo165
Klein, Y. Sinfonía Monótona-Silence (1947-1948). [Performance]. Paris. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=LkHoWUwxEFM
Martínez, T. (s.f.). Marcas Efímeras. Recuperado de: http://www.mav.cl/marcas_efimeras/
Mendieta, A.Body Tracks. (1974). [performance]. Nueva York. Recuperado de: http://www.geifco.org/actionart/actionart01/secciones/03-adla/artistas/cuerpo_en_accion/mendieta/h-mendieta.htm
Mosquera, G. (s.f.). Ana Mendieta. [Artículo de Blog]. Perfomancelogía. Todo sobre arte de perfomance y performancistas. Recuperado de: http://performancelogia.blogspot.com.co/2007/08/ana-mendieta-gerardo-mosquera.Html
Padín, C. (2007). Recordando a Dick Higgins. [Artículo de Blog]. Zpoesia ventana de muestra personal en materia de poesía visual, poesía sonora y otras experimentaciones. Recuperado de http://revista.escaner.cl/node/220
Rauschenberg, R. Blueprints (1949). [Performance]. Connecticut. Recuperado de: https://www.rauschenbergfoundation.org/art/galleries/series/blueprints-1949–51
Sandoval (1999). Mugre. [Performance] Cali: III Jornada de Performance Museo de Arte Moderno La Tertulia. Disponible en: https://www.rosembergsandoval.com/mugre.htm
Salerno, O. Ropa usada (1995). [Instalación]. Montevideo: Museo Nacional De Antropología. Recuperado de: http://www.portalguarani.com/256_osvaldo_salerno/348_ropa_usada_1997__instalacion_de_osvaldo_salerno.html
Schiau, V (2010). Borned in URSS [vídeo performance]. Rumanía. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=P9lNwL5LIGw
Schimmel, P. (1998). Out of actions. Between performance and the object 1949-1979. Los ángeles: The Geffen Contemporary at The Museum of Contemporary Art.
Valeriu Schiau, Born in URSS. (2010, 10 de febrero). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=P9lNwL5LIGw
Vásquez, A. (2007). Baudrillard; de la metástasis de la imagen a la incautación de lo real. Ikasia. Revista de Filosofía, 11, 53- 59. Recuperado de http://revistadefilosofia.com/11-02.pdf
Downloads
Download data is not yet available.