Authors
Abstract
This article presents some results of the research entitled “Approaches to Rural Extension in Agricultural Professional Programs, Social Construction of Imaginaries from the Voice of their Actors-Universidad de Caldas”. The aim was to contribute to the understanding of approaches in the Agricultural Rural Extension Programs at a public university, from the perspective of the social imaginary. It is a study with a qualitative approach, in which the imaginary shape a warp between the hidden and the obvious and allow advancing in the understanding of the social field. The work unit was formed by actors of these programs, 8 students, 4 directors, 4 professors and 4 graduates. The procedure consisted in a first moment for document review of files of the last 10 years associated with rural extension and a second moment for fieldwork through focus groups and in-depth interviews. The results allow understanding that rural extension is a socially instituted program as a guide of social doing, representing and saying of the actors. Rural extension is structured according to the ways of thinking and acting of the community to consolidate a rural extension that values designed to work with it. It is concluded that the rural extension approaches have a dynamic imaginary construction and tend to be expressed in stories related to welfare, quality of life, development and assessment of the community, their knowledge and their ability to act.
Keywords:
References
Banchs, M. Representaciones sociales: pertinencia de su estudio y posibilidades de su aplicación. Boletín de AVEPSO, (XIV), 3, 3-16, 1991.
Banchs, M. Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representation. Threads of discussion, Electronic Version, 8. Peer Reviewed Online Journal 8. www. swp.unilinz.ac.at/content/p, 1-15, 2000.
Benavides, M., & Gómez, C. Métodos en Investigación Cualitativa. Revista Colombiana de Psiquiatría, vol XXXIV, No.1, 115 - 128, 2005.
Castoriadis, C. La institución imaginaria de la sociedad. Vol. I. Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tusquets Editores, 1983.
Castoriadis, C. Ontología de la creación: Colección pensamiento crítico contemporáneo: Ensayo y error, Bogotá, 1997.
Creswell, J. W. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions.Thousand Oaks. California: Sage Publications, Inc., 1998.
Espíndola, D., & Londinsky, A. Extensión: ¿Un nuevo concepto?, 2004. Retrieved 2010 йил 11 -diciembre.
Fals Borda, O. La investigación- Acción –Participativa: Política y Epistemología. En Á. C. (Comp), La Colombia de hoy, sociología y sociedad (págs. 21-31). Bogotá: Fondo Editorial CEREC., 1986.
FAO. La Extensión Rural en América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación., Washington, 1971.
Ferreira, Z. & da Silva, A. Extensão rural e participação: uma prática-educativa: 40 anos do Programa de Mestrado em Extensão Rural da UFV, Brasil. Revista brasileira de economia doméstica, 18, No. 2 Especial, 39-50, 2007.
Freire, P. Pedagogia do oprimido (com Prefácio de Ernani Maria Fiori). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
Freire, P. ¿Extensión o comunicación? Sao Paulo: Editora Paz y Tierra, 1973.
Gainza, A. La entrevista en profundidad individual. Metodologías de Investigación Social.Introducción a los oficios (págs. 219-224). Santiago de Chile: LOM Ediciones, 2006.
Hombados, M. I. Calidad de vida y sentido de comunidad en la ciudad. Uciencia. Revista de la Universidad de Málaga. No. 03, 2010.
Hurtado, D. Reflexiones sobre la teoría de los imaginarios: Una posibilidad de comprensión desde lo instituido y la imaginación radical. Cinta de Moebio, diciembre, 021, 2004.
Ibáñez, T. Representaciones sociales, teoría y método. Psicología Social Construccionista. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2001.
Jodelet, D. Réflexions sur le traitement de la notion de repréntation sociale en psychologie sociale. Actes de la table ronde internationale sur les Représentations, Communication- Information, número especial de octubre, 1983.
Jurado, C. Enfoques de Extensión Rural en Programas Profesionales Agropecuarios, Construcción Social de Imaginarios desde la Voz de sus Actores - Universidad de Caldas (tesis doctoral). Manizales: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud, CINDE-Universidad de Manizales, Manizales, 2014.
Kuhn, T. La estructura de las revoluciones científicas. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 1988.
Landini, F. Necesidades formativas de los extensionistas rurales paraguayos desde la perspectiva de su función, sus problemas y sus intereses. Trabajo y Sociedad, 20, 149- 160, 2013.
Landini, F. Desafíos para la transformación de los enfoques y prácticas de los extensionistas rurales latinoamericanos desde una perspectiva psicosocial (ponencia).Memorias 5th GFRAS Annual Meeting. Buenos Aires: GFRAS, 2014.
Lilelu, K., Klerkx, L., & Leeuwis, C. How dynamics of learning are linked to innovation support services: insights from a smallholder commercialization project in Kenya. Journal of Agricultura Education and Extension, 20(2), 213-232, 2013.
Morin, E. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa, 1995.
Murcia. Imaginarios sociales. Preludios para estudios sobre universidad. Madrid: EAE, 2006.
Murcia, N. & Jaramillo, L. Imaginarios del joven colombiano ante la clase de educación física. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales: Niñez y Juventud, 2(3), 2005.
Murcia, N., Camacho, H., Jaramillo, L. & Loaiza, M. Los imaginarios del joven ante la clase de educación física. Armenia: Kinesis, 2005.
Murcia, N., Candamil, M., & Sánchez, H. Autoevaluación en la Universidad de Caldas. Una mirada desde la vida cotidiana. Manizales: Universidad de Caldas. 2006.
Murcia, N. Vida universitaria: un estudio desde los imaginarios de maestros y alumnos (tesis para el Doctorado Ciencias Sociales Niñez y Juventud). Manizales: Universidad de Manizales y Centro Internacional de Desarrollo Humano-CINDE, 2006.
Pintos, J. I. Comunicación, construcción de la realidad e imaginarios sociales. Utopía y Praxis Latinoamericana 10 (29), 37-65, 2005
Rendón, R., Roldán, M., Hernández, B., & Cadena, P. Los procesos de extensión rural en México. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas 6 (101), 151-161, 2015.
Robles, B. La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico.Revista Cuicuilco, 18 (52), septiembre-diciembre, 39-49, 2011.
Rodríguez, A. La extensión rural en el Cono Sur, nuevos desafíos frente a la Sociedad del Conocimiento. Revista IICA. No. 2., 2009.
Rogers, E., & Shoemaker, F. La comunicación de innovaciones. Un enfoque transcultural. México DF: El Herrero, 1974.
Schütz, A. La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Barcelona: Paidós, 1993.
Sepúlveda, I. H. Tecnología Agrícola: estrategias de desarrollo. México: Trillas, 2006.
Suárez, G. Los extensionistas agrícolas como promotores del desarrollo comunitario. En: Documentos en Línea sobre Extensión Agropecuaria. San José de Costa Rica: Ministerio de Agricultura y Ganadería de Costa Rica, 2000.
Universidad de Caldas. Programa de Medicina Veterinaria y Zootecnia. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Universidad de Caldas. Disponible en:
Universidad de Caldas. Programa de Agronomía. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Universidad de Caldas. Disponible en: