DOI: 10.17151/vetzo.2016.10.1.6
How to Cite
Jurado-Alvarán, C. ., Vélez-De la Calle, C. ., & López Macías, F. J. (2016). Approaches of rural extension of the university actors in perspective of agricultural programs at Universidad de Caldas, Manizales, Colombia . Revista Veterinaria Y Zootecnia (On Line), 10(1), 71–88. https://doi.org/10.17151/vetzo.2016.10.1.6

Authors

Claudia Jurado-Alvarán
Universidad de Manizales
cjurado@umanizales.edu.co
Claudia Vélez-De la Calle
Universidad de Manizales
a@a.com
Francisco Javier López Macías
Universidad de Caldas
a@a.com

Abstract

This article presents some results of the research entitled “Approaches to Rural Extension in Agricultural Professional Programs, Social Construction of Imaginaries from the Voice of their Actors-Universidad de Caldas”. The aim was to contribute to the understanding of approaches in the Agricultural Rural Extension Programs at a public university, from the perspective of the social imaginary. It is a study with a qualitative approach, in which the imaginary shape a warp between the hidden and the obvious and allow advancing in the understanding of the social field. The work unit was formed by actors of these programs, 8 students, 4 directors, 4 professors and 4 graduates. The procedure consisted in a first moment for document review of files of the last 10 years associated with rural extension and a second moment for fieldwork through focus groups and in-depth interviews. The results allow understanding that rural extension is a socially instituted program as a guide of social doing, representing and saying of the actors. Rural extension is structured according to the ways of thinking and acting of the community to consolidate a rural extension that values designed to work with it. It is concluded that the rural extension approaches have a dynamic imaginary construction and tend to be expressed in stories related to welfare, quality of life, development and assessment of the community, their knowledge and their ability to act.

Aguirre, F. El Nuevo Impulso de la Extensión Rural en América Latina Situación actual y perspectivas. Disponible en: Accesado en: 25/04/2012.

Banchs, M. Representaciones sociales: pertinencia de su estudio y posibilidades de su aplicación. Boletín de AVEPSO, (XIV), 3, 3-16, 1991.

Banchs, M. Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representation. Threads of discussion, Electronic Version, 8. Peer Reviewed Online Journal 8. www. swp.unilinz.ac.at/content/p, 1-15, 2000.

Benavides, M., & Gómez, C. Métodos en Investigación Cualitativa. Revista Colombiana de Psiquiatría, vol XXXIV, No.1, 115 - 128, 2005.

Castoriadis, C. La institución imaginaria de la sociedad. Vol. I. Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tusquets Editores, 1983.

Castoriadis, C. Ontología de la creación: Colección pensamiento crítico contemporáneo: Ensayo y error, Bogotá, 1997.

Creswell, J. W. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions.Thousand Oaks. California: Sage Publications, Inc., 1998.

Espíndola, D., & Londinsky, A. Extensión: ¿Un nuevo concepto?, 2004. Retrieved 2010 йил 11 -diciembre.

Fals Borda, O. La investigación- Acción –Participativa: Política y Epistemología. En Á. C. (Comp), La Colombia de hoy, sociología y sociedad (págs. 21-31). Bogotá: Fondo Editorial CEREC., 1986.

FAO. La Extensión Rural en América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación., Washington, 1971.

Ferreira, Z. & da Silva, A. Extensão rural e participação: uma prática-educativa: 40 anos do Programa de Mestrado em Extensão Rural da UFV, Brasil. Revista brasileira de economia doméstica, 18, No. 2 Especial, 39-50, 2007.

Freire, P. Pedagogia do oprimido (com Prefácio de Ernani Maria Fiori). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

Freire, P. ¿Extensión o comunicación? Sao Paulo: Editora Paz y Tierra, 1973.

Gainza, A. La entrevista en profundidad individual. Metodologías de Investigación Social.Introducción a los oficios (págs. 219-224). Santiago de Chile: LOM Ediciones, 2006.

Hombados, M. I. Calidad de vida y sentido de comunidad en la ciudad. Uciencia. Revista de la Universidad de Málaga. No. 03, 2010.

Hurtado, D. Reflexiones sobre la teoría de los imaginarios: Una posibilidad de comprensión desde lo instituido y la imaginación radical. Cinta de Moebio, diciembre, 021, 2004.

Ibáñez, T. Representaciones sociales, teoría y método. Psicología Social Construccionista. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2001.

Jodelet, D. Réflexions sur le traitement de la notion de repréntation sociale en psychologie sociale. Actes de la table ronde internationale sur les Représentations, Communication- Information, número especial de octubre, 1983.

Jurado, C. Enfoques de Extensión Rural en Programas Profesionales Agropecuarios, Construcción Social de Imaginarios desde la Voz de sus Actores - Universidad de Caldas (tesis doctoral). Manizales: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud, CINDE-Universidad de Manizales, Manizales, 2014.

Kuhn, T. La estructura de las revoluciones científicas. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 1988.

Landini, F. Necesidades formativas de los extensionistas rurales paraguayos desde la perspectiva de su función, sus problemas y sus intereses. Trabajo y Sociedad, 20, 149- 160, 2013.

Landini, F. Desafíos para la transformación de los enfoques y prácticas de los extensionistas rurales latinoamericanos desde una perspectiva psicosocial (ponencia).Memorias 5th GFRAS Annual Meeting. Buenos Aires: GFRAS, 2014.

Lilelu, K., Klerkx, L., & Leeuwis, C. How dynamics of learning are linked to innovation support services: insights from a smallholder commercialization project in Kenya. Journal of Agricultura Education and Extension, 20(2), 213-232, 2013.

Morin, E. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa, 1995.

Murcia. Imaginarios sociales. Preludios para estudios sobre universidad. Madrid: EAE, 2006.

Murcia, N. & Jaramillo, L. Imaginarios del joven colombiano ante la clase de educación física. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales: Niñez y Juventud, 2(3), 2005.

Murcia, N., Camacho, H., Jaramillo, L. & Loaiza, M. Los imaginarios del joven ante la clase de educación física. Armenia: Kinesis, 2005.

Murcia, N., Candamil, M., & Sánchez, H. Autoevaluación en la Universidad de Caldas. Una mirada desde la vida cotidiana. Manizales: Universidad de Caldas. 2006.

Murcia, N. Vida universitaria: un estudio desde los imaginarios de maestros y alumnos (tesis para el Doctorado Ciencias Sociales Niñez y Juventud). Manizales: Universidad de Manizales y Centro Internacional de Desarrollo Humano-CINDE, 2006.

Pintos, J. I. Comunicación, construcción de la realidad e imaginarios sociales. Utopía y Praxis Latinoamericana 10 (29), 37-65, 2005

Rendón, R., Roldán, M., Hernández, B., & Cadena, P. Los procesos de extensión rural en México. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas 6 (101), 151-161, 2015.

Robles, B. La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico.Revista Cuicuilco, 18 (52), septiembre-diciembre, 39-49, 2011.

Rodríguez, A. La extensión rural en el Cono Sur, nuevos desafíos frente a la Sociedad del Conocimiento. Revista IICA. No. 2., 2009.

Rogers, E., & Shoemaker, F. La comunicación de innovaciones. Un enfoque transcultural. México DF: El Herrero, 1974.

Schütz, A. La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Barcelona: Paidós, 1993.

Sepúlveda, I. H. Tecnología Agrícola: estrategias de desarrollo. México: Trillas, 2006.

Suárez, G. Los extensionistas agrícolas como promotores del desarrollo comunitario. En: Documentos en Línea sobre Extensión Agropecuaria. San José de Costa Rica: Ministerio de Agricultura y Ganadería de Costa Rica, 2000.

Universidad de Caldas. Programa de Medicina Veterinaria y Zootecnia. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Universidad de Caldas. Disponible en:

Universidad de Caldas. Programa de Agronomía. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Universidad de Caldas. Disponible en:

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |