Authors
Abstract
The professional practices at the University constitute a set of activities carried out by students in perspective of acquiring useful skills for their professional training. The project “Technical assistance for the strengthening of milk production in the Department of Caldas” linked 88 interns to make up 16 Local Work Units in each municipality in the Department. The students were interns of the of Veterinary Medicine and Animal Science (33%), Agricultural Engineering (15%), Food Engineering (8%), Social Work and Family Development (7% each), Animal Science (6%) and Marketing (1%) programs. At the technical level, trainees from SENA from different specialties (15%) and Forestry technicians of CINOC (9%), also participated. To systematize the experience, which allowed to recover the learnings and recommendations arising from the project and provided input to strengthen the institutional policies that guide the practices at Universidad de Caldas, 96 semistructured interviews to key actors, 12 municipal forums and a focus group with 35 participating students were applied. The analysis of the information was carried out in three relational phases: descriptive, interpretative and construction of meaning. Systematization results provide an important extension of the meanings attributed to the practice as: meaningful learning community; social space for encounters, tensions and tacit knowledge, and strategy of regionalization of the University. Likewise, the systematization allowed recovering policy proposals to strengthen practices, which were grouped into three orders: pedagogical, curricular and administrative.
Keywords:
References
Arocena, R. Sobre la promoción y la evaluación de la calidad de la educación superior como bien público y social. Universidades/UDUAL, México, n.50, p.3-18, 2011.
Bernal, H.; Rivera, B. El estado del arte en la construcción de pensamiento universitario. In: ASCUN (Ed). 50 años construyendo pensamiento universitario 1957- 2007. Bogotá, Colombia: Asociación Colombiana de Universidades, 2009. p.55-82.
Campillo M.; Sáez, J.; del Cerro, F. El estudio de la práctica y la formación de los profesionales: un reto a las universidades. Revista de Educación a Distancia-Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, n.6, 2012. Disponible en: Link Accesado en 15/04/2016.
Codinas, Ll. La importancia de las prácticas universitarias en las empresas e instituciones, 2007. Disponible en: Link Accesado en 12/03/2016.
Cordero-Salas, P.; Chavarría, H.; Echeverri, R. et al. Territorios rurales, competitividad y desarrollo. San José, Costa Rica: IICA, 2003. 18p.
Delgadillo, J. Dimensiones territoriales del desarrollo rural en América Latina. Revista Latinoamericana de Economía, v.37, n.144, p.97-120, 2006.
DNP - Departamento Nacional de Planeación. Documento CONPES 3675. Política nacional para mejorar la competitividad del sector lácteo Colombiano, 2010. Disponible en: Link Accesado en 20/07/2017.
FEDEGÁN - Federación Colombiana de Ganaderos. Caldas en la ganadería colombiana. Fichas de caracterización departamental. Publicaciones estadísticas. 2014. Disponible en: Link Accesado en 12/03/2016.
Freidson, E. Professional Powers: A Study of the Institutionalization of Formal Knowledge. Chicago: University of Chicago Press, 1986. 260p.
ICFES - Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. Las prácticas universitarias estudiantiles. Una estrategia para la modernización de la educación superior en Colombia. 1 ed. Santa Fe de Bogotá D.C.: ICFES, 1997. 123p.
Manzano-Arrondo, V. La universidad comprometida. Barcelona, España: Hipatia, 2011. 276p.
Manzano-Arrondo, V.; Suárez, E. Unidad de acción comprometida: una propuesta desolución ante el problema universitario del servicio a la sociedad. Hábitat y Sociedad, n.8, p.147-165, 2015.
MADR - Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. Decreto 2364 de 2015. 2015. Disponible en: Link Accesado en 21/07/2017.
RIMISP (Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural). Misión para la transformación del campo. Estrategia de implementación del programa de Desarrollo Rural Integral con Enfoque Territorial. Bogotá, Colombia: Departamento Nacional de Planeación - DPN, 2014. 41p.
Rivera, B.; Vargas, J.E.; Patiño, M. El sector lechero de pequeña escala en el departamento de Caldas. Estado actual, retos y modelo para la asistencia técnica universitaria. 1 ed. Manizales, Colombia: Centro Editorial Universidad de Caldas, 2016. 206p.
Schön, A. La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós, 1992.
Sen, A. Desarrollo y libertad. 1 ed. Madrid, España: Editorial Planeta, 2000. 437p.
Sepúlveda, S.; Rodríguez, A.; Echeverri, R. et al. El enfoque territorial de desarrollo rural. San José, Costa Rica: IICA, 2003. 180p.
Torres, M. Coordenadas para un mapa de ruta de la responsabilidad social de la universidad en el siglo XXI. In: Aponte, E. (Ed.). La Responsabilidad Social de las Universidades: Implicaciones para América Latina y el Caribe. Puerto Rico: UNESCOIESALC, 2015. 293p.
Tünnermann, C. Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior. Educación Superior y Sociedad, v.11, n.1-2, p.181- 196, 2000.
UNESCO. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París: Ediciones de la UNESCO, 2009.
Universia. El 69% de los universitarios considera las prácticas profesionales fundamentales para adquirir experiencia. 2012. Disponible en: Link Accesado en 15/04/2016.
Wenger, E. Comunidades de práctica: aprendizaje significado e identidad. Barcelona, España: Paidós, 2001. 287p.
Zabalza, M.A. El Practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión.Revista de Educación, n.354, p.21-43, 2011.