Authors
Abstract
The fish farming sector in the Department of Nariño has a promising future given the availability of hydrobiological resources, which generates economic and environmental sustainability to the companies, peasant and indigenous families dedicated to this activity. However, the incorporation of science, technology and innovation is required to become more competitive; understanding that in rural territories, innovation appears as an evolutionary initiative of local agents which provides a new response to the specific problems of the territory through social links. To achieve this goal, this research proposed, as a general objective, to structure a business network as an organizational innovation strategy, which allows the competitive strengthening of the Cumbal and Potosí fish farming sector using the descriptive methodology, framed in the mixed paradigm addressed from the pluri-methodical perspective, with a non-experimental design and the inductive deductive method. It is concluded that fish farmers lack the necessary skills to take advantage of opportunities and avoid threats from the external context and dabble in new markets. In addition, low incorporation of technology and innovation in production processes is evidenced. For this reason it is necessary to initially promote an associative model to generate strategic alliances between fish farmers and public and private entities that, from their social purpose, can favor the fish farming sector, in such a way that such articulation identifies common problems, generating and implementing innovation projects that contribute to territorial development, thus improving the quality of life of peasants and indigenous people dedicated to this activity.
Keywords:
References
Arias, G. et al. Propuesta de red empresarial para los pequeños y medianos joyeros de plata de lima metropolitana. Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú, 2006.
Belalcazar-Belalcazar, A.J.; Ortega-Salas, A.L. Estrategias lúdicas pedagógicas para incidir significativamente en factores de predisposición hacia la asociatividad de pequeños piscicultores en el departamento de Nariño- Colombia. Cancún, México: CIFCOM, 2016.
Cachafeiro, M.C. La trucha cría industrial. Madrid, España: Ediciones Mundi Prensa, 1995.
Comisión de Promoción de la Pequeña y Mediana Empresa. La situación de la pequeña y micro empresa en el Perú. Lima, Perú: Comisión de Promoción de la Pequeña y Mediana Empresa, 2005.
DNP; COLCIENCIAS. Manual metodológico general para la identificación, preparación, programación y evaluación de proyectos. Bogotá, Colombia: DNP, COLCIENCIAS, 2015.
Gómez, H. Informe nacional de competitividad. Bogotá, Colombia: Consejo Privado de Competitividad, 2008.
Hernández, R.; Collado, C. Metododogía de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill, 2004.
López, C. Aspectos conceptuales de la asociatividad y la cooperación empresarial para el mejoramiento de la competitividad de las pymes. Caracas, Venezuela: IBERPYME, 2004.
MADR; INCODER. Diagnóstico del estado de la acuicultura en Colombia. Plan Nacional de Desarrollo de la Acuicultura Sostenible en Colombia. Bogotá, Colombia: MADR, INCODER, 2011.
OCDE. Manual de Oslo. Directrices para la recogida e interpretación de información relativa a la innovación, 2005. Disponible en: Link.
Ortega-Salas, L. Propuesta asociativa para fortalecer el sector piscícola del corregimiento de El Encano, departamento de Nariño. Pasto: Univerisdad Mariana, 2014. Tesis (Magíster en Administración y Competitividad).
Ortega-Salas, A.; Belalacazar-Belalcazar, A. Red empresarial como estrategia asociativa para el fortalecimiento competitivo de cultivadores de trucha en Cumbal y Potosí en el departamento de Nariño-Colombia. Pasto, Colombia: Universidad de Nariño, 2016.
Paz, Á.; Hernández, R. Escalando innovaciones rurales, 2013. Disponible en: Link.
Perego, L. Competitividad a partir de los agrupamientos industriales un modelo integrado y replicable de clusters productivos. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, 2003.
Perry, D.D. Innovación social en Latinoamérica. Bogotá, Colombia: Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Reyes, G.E. Comercio y desarrollo: bases conceptuales y enfoque para América Latina y el Caribe, 2007. Disponible en: Link.
Vega, M. et al. Metodología de apoyo para el desarrollo de redes horizontales de empresas “Paso a Paso”. Lima, Perú: Comisión de Promoción de la Pequeña y Mediana Empresa.