DOI: 10.17151/vect.2017.12.3
How to Cite
Varón Serna, D. R. ., Frasica Rodríguez, . D. M. ., Gamboa Andrade, E. ., Benavides Sánchez, D. D., & Vargas Polanco, H. . (2017). Digital disruption (I) : business, innovation, knowledge and technology models. Revista Vector, 12, 22–31. https://doi.org/10.17151/vect.2017.12.3

Authors

Diana Rocío Varón Serna
Universidad Autónoma de Manizales
hamesvargas@hotmail.com
https://orcid.org/0000-0002-9304-7240
Diana Marcela Frasica Rodríguez
Universidad de Caldas
hamesvargas@hotmail.com
Eder Gamboa Andrade
Universidad Nacional Abierta y a Distancia
hamesvargas@hotmail.com
Daniel David Benavides Sánchez
Universidad Nacional Abierta y a Distancia
hamesvargas@hotmail.com
Hames Vargas Polanco
Universidad Nacional Abierta y a Distancia
hamesvargas@hotmail.com

Abstract

This article covers the different concepts that have emerged in business management and their relationship with information and communication technologies (ICTs) management, after the growing impact that has been given by disruptive thinking on how to create business and provide goods and services. The following topics are dealt with throughout the discussion: The importance of the analysis of information and the innovation environment as input for decision making; the business model and its adequate evolution as a central axis that allows sustainability and competitiveness; and the knowledge-technology relationship as a differentiating factor which adds value to the organizations. In addition, a reflection is made on the impact of digital disruption on the social and organizational environment. Some cases of success and failure of business disruption and digital trends in Latin America are highlighted.

Gallardo C. (2014). Gestión del cambio en contexto de innovación tecnológica. Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 7:81-90.

Aguilar M. (2014). La influencia de la gestión de información en los modelos de negocio y financiación de las industrias del contenido digital. Digitum, 1:2-61.

Alam K.A., Ahmad R., Akhunzada A., Nasir M.H.N., Khan S.U. (2015). Impact analysis and change propagation in service-oriented enterprises: A systematic review. Information Systems, 54:43-73.

Álvarez M., Castro P., Campo M., González C. (2016). Teachers perception of disruptive behaviour in the classrooms. Psicothema, 28:174-180.

Auletta N. (2013). Disrupción móvil: el impacto de los dispositivos personales en los negocios. Debates IESA, 18:12-16.

Barros M. (2014). Creatividad, innovación y trabajo en las agencias publicitarias en la era digital. Dialnet plus, 87:1605-4806.

Behrendorff C. (2010). Participatory design for technological disruption within the agricultural sector. ICPS ACM, 10:267-268.

Benady B. (2014). The Internet of Things. Marketing 00253650. Disponible en: http://bibliotecavirtual.unad.edu.co:2110/ehost/detail/detail?sid=b1a29e19-8137-4894-91c0-f5f5d6d91d83%40sessionmgr4008&vid=62&hid=4206&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=95836271&db=buh

Bergek A., Berggren C, Magnusson T., Hobday M. (2013). Technological discontinuities and the challenge for incumbent firms: Destruction, disruption or creative accumulation. Elsevier, 42(6):1210-122.

Carlo J., Lyytinen K., Rose G. (2011). Internet computing as a disruptive information technology innovation: The role of strong order effects. Information Systems Journal, 21(1):91–122.

Carranza, D. (2015). El nuevo modelo de negocios bancario: ofreciendo una experiencia innovadora al cliente digital. Repositorio Digital UNC, 1:15-28.

Carvalho J, Francisco R, Relvas AP. (2015). Family functioning and information and communication technologies: How do they relate? A literature review. Computers in Human Behavior, 45:99-108.

Casado J. (2015). Analfabetismo digital. Capital Humano, 28(297):8-9.

Casero, A. (2012). Contenidos periodísticos y nuevos modelos de negocio: evaluación de servicios digitales. El profesional de la información, 21(4): pp. 341-346. Disponible en: http://bibliotecavirtual.unad.edu.co:2110/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=b1a29e19-8137-4894-91c0-f5f5d6d91d83%40sessionmgr4008&vid=35&hid=4206

Cordón J. (2016). La lectura en el entorno digital: nuevas materialidades y prácticas discursivas. Revista Chilena de Literatura, 94:15-38.

Cortés C. (2016), “Not your father’s local media”, o cómo la revolución digital cambió (casi) todas las referencias. Media Development, 3:22-26.

Cortez V. (2016). ¿Cómo ser una empresa innovadora a partir de la cultura organizacional? Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 8(23):4-15.

De Olivera A. (2016). From Smart Cities to Social Cities: Technology to Support Community Life. ACM, 8:198-202.

Drew S. (2006). Building technology foresight: using scenarios to embrace innovation. European Journal of Innovation Management, 9(3):41-257.

Evans P., Becerra J. (2015). Navegar en un mundo de disrupción digital. Latin Trade, 23:14-16.

Fernández P. (2014). Alfabetización digital, del acceso a la participación. Página 12. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/laventana/26-251831-2014-07-31.html. [Visitada en agosto de 2017].

Flor J. (2015). La transformación digital como medio de creación de valor de las empresas. Repositorio Comillas. Disponible en: https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/7663. [Visitada en agosto de 2017].

García A. (2017). ¿Por qué los esfuerzos hacia la transformación digital seguirán fracasando? Capital Humano, 30(318):58-59.

García E., López J., Samper A. (2012). Retos y tendencias del ocio digital: Transformación de dimensiones, experiencias y modelos empresariales. Arbor, 188(754):395-413.

García F., De San Pedro M., Martínez J. (2017). La salud digital como motor de cambio hacia nuevos modelos asistenciales y de relación entre los pacientes y los profesionales de la salud. La disrupción de los procesos asistenciales. Medicina Clínica, 145(1):38-42

González N. (2012). Alfabetización para una cultura social, digital, mediática y en red. Revista Española de Documentación Científica, No Monográfico:17-45.

Hancock B., Noorda L. (2016). Somebody’s watching: the evergrowing internet of things. Phi kappa phi forum, 96(3):12-15.

Hermsen S., Frost J., Renes R., Kerkhof P. (2015). Using feedback through digital technology to disrupt and change habitual behavior: A critical review of current literature. Computers in Human Behavior, 57:61-74.

Ives, B. (2012). Shaping the future of IT within the academy. ACM SIGMIS, 43:33-44.

Jamali S., Samadi B., Marthandan G. (2014). Prioritizing Electronic Commerce Technologies in Iranian Family SMEs. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 11(10):1911-2025.

Jiménez C. (2012). Usos de internet en Latinoamérica 2012. Tendencias Digitales Company, 18(1):78-79.

Lu C., Hu C., Tao J., Rong K., Chen Y. (2016). Forecasting of potential impacts of disruptive technology in promising technological areas: Elaborating the SIRS epidemic model in RFID technology. Technological Forecasting and Social Change, 117:170-183.

Marketingdirecto. (2015). El 50% de las empresas españolas no está preparada para abordar la transformación digital. Disponible en: https://www.marketingdirecto.com/digital-general/digital/el-50-de-las-empresas-espanolas-no-esta-preparada-para-abordar-latransformacion-digital. [Visitada en agosto de 2017].

Mazzella F. (2016). Los mecanismos de confianza digital. IESE Insight, 30:24-31.

Oliver, I. (2007). Using disruptive technology for explorative learning. ACM SIGCSE, 39:96-100.

Ostergaard C. (2015). What Makes Clusters Decline? A Study on Disruption and Evolution of a High-Tech Cluster in Denmark. Regional Studies, 49(5):834-849.

Patru C., Petrache A. (2011). Information Technology Management. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology, 1(2):75–80.

Polo F. (2016). ¿Está preparada la empresa española para el tsunami digital? MK – Marketing, 30(304):38-45.

Prodware. (2016). Las 5W de la Transformación Digital, Prodware blog. Disponible en: http://blog.prodware.es/las-5w-de-latransformacion-digital/#.WOPzc4iGO70. [Visitada en agosto de 2017].

Rayna T., Ludmila S. (2016). From rapid prototyping to home fabrication: How 3D printing is changing business model innovation. Technological Forecasting and Social Change, 102: 214-224.

Rodríguez A., Ojeda E. (2013). El modelo de negocio: la lógica para hacer dinero y crear valor. DEBATES IESA, 18(3):259-264.

Roja H. (2016). The role of knowledge-based firms (KBF) and technology-based firms (TB F) for innovation. Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 9:(27):65-80.

Samavi R., Yu E., Topaloglou T. (2008). Applying strategic business modeling to understand disruptive innovation. ACM, 14:1–10.

Semaan B. (2010). Technology as a resource for reconstituting the social world: life in a war zone. ACM, 10:347-348.

Simmons G., Palmer M., Truong Y. (2013). Inscribing value on business model innovations: Insights from industrial projects commercializing disruptive digital innovations. Industrial Marketing Management, 42(5):744-754.

Sparks H., Collins F.L., Kearns R. (2016). Reflecting on the risks and ethical dilemmas of digital research. Geoforum, 77:40-46.

Vernig, P. (2016). Telemental Health: Digital Disruption and the Opportunity to Expand Care. SAGE, 22(1):73-5.

Vratulis V., Clarke T., Hoban G., Erickson G. (2011). Additive and disruptive pedagogies: The use of slowmation as an example of digital technology implementation. Teaching and Teacher Education, 27(8):1179-1188.

Wadood S., Gharleghi B., Samadi B. (2016). Influence of Change in Management in Technological Enterprises. Procedia Economics and Finance, 37:129-136.

Walker S. (2013). The Future of Marketing is the Internet of Things. Marketing, 47. Disponible en: http://bibliotecavirtual.unad.edu.co:2110/ehost/detail/detail?vid=59&sid=b1a29e19-8137-4894-91c0-f5f5d6d91d83%40sessionmgr4008&hid=4206&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=87688750&db=buh

Wu X., Ma R., Shi Y. (2010). How do latecomer firms capture value from disruptive technologies? A secondary businessmodel innovation perspective. IEEE Transactions on Engineering Management, 57(1):51–62.

Zhang Y., Chulkov N. (2011). Gestión de la tecnología de la información y las comunicaciones en las organizaciones del sistema de las Naciones Unidas. Organización de las Naciones Unidas (ONU). Disponible en: https://www.unjiu.org/es/reportsnotes/JIU%20Products/JIU_REP_2011_9_Spanish.pdf. [Visitada en agosto de 2017].

Zohoori M., Mohseni S., Samadi B., Attarnezhad O. (2013). The relationship between knowledge sharing and innovation performance in electronic industry of Iran. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5(1):722-729.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |