Authors
Abstract
Abstract: Objective. To know what the role of the family is in the development of skills to access and remain in the labor market. Methodology. Qualitative approach, documentary method, and descriptive scope. A panoramic search was carried out in the databases subscribed by Universidad de La Sabana and Google Scholar. Subsequently, an open and close categorization and its analysis was carried out. Results and conclusion. A gap in the literature was found regarding the role of the family in the development these skills. It was found that most of the documents refer to the importance of developing skills in vulnerable populations. Likewise, it was found that the programs for the development of skills show the importance of developing skills not only for those who require them but also for parents and caregivers who teach through modeling.
Keywords:
References
Aguirre, L. M. (2012). Administración educativa. Red Tercer Milenio.
Akgün, K. M. & Siegel, M. D. (s.f.). Using standardized family members to teach end-of-life skills to critical care trainees. Critical Care Medicine, 40(6), 1978-1980. https://doi-org.ez.unisabana.edu.co/10.1097/CCM.0b013e3182536cd1
Becker, G. S. (1991). A treatise on the family. Enlarged Edition, Harvard University Press.
Becker, G. S. (1993). Human capital: a Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education (Third edition). The University of Chicago Press.
Boleman, C. T., Cummings, S. R., & Briers, G. E. (2004). Parents’ Perceptions of Life Skills Gained by Youth Participating in the 4-H Beef Project. Journal of Extension, 42(5).
Busso, M., Cristia, J. P., Hincapié, D., Messina, J. y Ripani, L. (Eds.). (2017). Aprender mejor: Políticas públicas para el desarrollo de habilidades. BID.
Cabrera, V. y Guevara, I. (2007). Relaciones familiares y ajuste psicológico; dos estudios en adolescentes de familias colombianas. Universidad de los Andes.
Cabrillo, F. (1990). El gasto público y la protección de la familia en España: un análisis económico. Fundación para el Análisis y los Estudios Sociales.
Carter, B. & McGoldrik, M. (1999). Overview. In B. Carter & M. McGoldrick (Eds.), The Expanded Family Life Cycle: Individual Family, and Social Perspectives (3rd ed.). Allyn and Bacon.
Castillo, C. y García, J. (2019). Desempleo juvenil en Colombia ¿la educación importa? Revista Finanzas y Política Económica, 11(1), 101-127. http://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2019.11.1.7
Cicerchia, R. y Palacio-Valencia, M. C. (2018). ¿Por qué y para qué? Dos propuestas analíticas para los estudios de familia. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 10(2), 11-29.
Chien, N., Harbin, V., Goldhagen, S., Lippman, L. y Walker, K. (2012). Niños en edad escolar: una revisión de la literatura y Recomendaciones a la Tauck Family Foundation.
Departamento Nacional de Estadística (DANE). (2021). Mercado laboral de la Juventud. Trimestre móvil diciembre 2020-febrero 2021. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/juventud/Boletin_GEIH_juventud_dic20_feb21.pdf
Dirección Corporativa de Análisis Económico y Conocimiento para el Desarrollo (CAF). (2016). ED - Reporte de Economía y Desarrollo. Más habilidades para el trabajo y la vida: los aportes de la familia, la escuela, el entorno y el mundo laboral. Más habilidades para el trabajo y la vida. Colombia.
Docal-Millán, M. del C., Cabrera-García, V. E. y Salazar-Arango, P. A. (2017). Estado actual de la investigación académica en familia: una mirada a los estudios colombianos. En S. Idrovo-Calier y C. Torres-Castillo (Eds.), El lado humano de la sostenibilidad: reflexiones desde lo privado y lo público (pp. 19-46). Universidad de La Sabana.
Fedesarrollo. (2018). Informe mensual del Mercado Laboral. Brecha de habilidades laborales: Características y opciones de política. Colombia.
Foschiatti, H. (2008). Vulnerabilidad Global y Pobreza. Universidad del Noroeste Argentina.
Galvan, J. L. & Galvan, M. C. (2017). Writing Literature Reviews: A Guide for Students of the Social and Behavioral Sciences (3rd Ed.). Pyrczak Publishing.
Guerra-Báez, S. P. (2019). Una revisión al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicol. Esc. Educ., 23. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464
Guirao, S. J. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene Revista de Enfermería, 9(2). http://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002
Hensley, M. (1977). Habilidades para la vida familiar y del consumidor para clientes de instituciones correccionales. Profesor de Economía Doméstica de Illinois, 21(2), 100-2.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). Editorial McGraw-Hill.
Herrán, O. A. y García, G. (2011). Concepto de víctima, población vulnerable y su participación en el proceso penal. http://hdl.handle.net/10654/3670
Hodge, C., Kanters, M., Forneris, T., Bocarro, J. y Sayre-McCord, R. (2017). Una cosa familiar: resultados positivos en el desarrollo juvenil de un programa de habilidades para la vida basado en el deporte.
Jalius, J., Sunarti, V., Azizah, Z. y Gusmanti, R. (2019). Implementación de habilidades para la vida con el fin de añadir ingresos familiares y contribuciones al empoderamiento de las mujeres.
COLLOQUIUM Journal of Out-of-School Education, 7(2), 154-159. DOI:10.24036/kolokium-pls.v7i2.354
John, H. (2018). Crime and Capitalization: Toward a Developmental Theory of Street Crime in America. In Developmental Theories of Crime and Delinquency. Routledge.
Kliksberg, B. (2005). La Familia en América Latina. Realidades, Interrogantes y Perspectivas. BIDGobierno de Noruega.
Lewis, D. (2007). The industry Gets. Get Ready, Get Set.
López-Aranguren, E. M. (2005). Problemas Sociales: Desigualdad, Pobreza, Exclusión Social. Editorial Biblioteca Nueva.
Mallon, G. (1992). Habilidades para la vida de los jóvenes: una innovación para los niños en edad de latencia que reciben cuidados fuera del hogar. Bienestar Infantil: Revista de Políticas Prácticas y Programas.
Mangrulkar, L., Whitman, Ch. y Posner, M. (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Division of Education Development Center, Inc. (EDC). OPS.
ManpowerGroup. (2018). Solucionar la Escasez de Talento. Crear, Atraer, Construir y Transformar.
https://www.orgdch.org/wp-content/uploads/2018/08/Contenido-t%C3%A9cnico-ManpowerEscasez_de_Talento-1.pdf
Meckstroth, A., Burwick, A., & Moore, Q. (2008). Mathematica Policy Research, Inc. La enseñanza de la autosuficiencia. Un impacto y beneficio. Análisis de costes de un hogar de visitas al hogar y de habilidades para la vida. Resultados del programa rural. Estrategias de transición al trabajo. Demostración de la evaluación (Informe final). Estados Unidos.
Mirdrikvand, F., Ghadampour, E. y Kavarizadeh, M. (2016). La efectividad de la capacitación en habilidades para la vida sobre el capital psicológico y la adaptación de las adolescentes maltratadas. Revista trimestral de Trabajo Social, 5(3), 23-30.
Mohammad, A., Talebi, A. & Tabatabaei, M. (2011). The Effect of Life Skills on Family Functions with Addicted Husband. Research on Addiction, 4(16), 25-40.
Petterson, D., Gravesteijn, C. & Roest, J. (2016). Fortalecimiento de la paternidad. Desarrollo de un cuestionario de habilidades para la vida para padres holandeses (LSQ-P). Procedia-Ciencias Sociales y del Comportamiento, 217, 748-758.
Ram, D., Koneru, A. & Gowdappa, B. (2020). Relationship between life skills, repetitive negative thinking, family function, and life satisfaction in attempted suicide. Indian Journal of Psychiatry, 62(3), 283-289.
Raniga, T. (2009). Perspectives of parents on the implementation of the National Life-Skills and HIV/AIDS. Education Programme in secondary schools in Ethekwini, Kwazulu-Natal. Sudáfrica.
Raudeliūnaitė, R. y Paigozina, R. (2009). Peculiaridades de la expresión de las habilidades sociales de los niños que viven en casas de cuidado. Lituania.
Samašonok, K. (s.f.). El desarrollo de habilidades para la vida independiente de los niños y adolescentes del hogar de acogida: logros, desafíos, soluciones. Pedagogika. Lituania.
Serrano, A. M., Tiuzo, S. C. y Martínez, M. S. (2019). Estrategias Empresariales para una Población Vulnerable en Colombia. Información tecnológica, 30(6), 147-156. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000600147
Spamer, S. (2017). Participación de la familia en el desarrollo de habilidades para la vida de los alumnos en una escuela primaria. Estados Unidos.
Srikongphlee, V., Luvila, V. & Kanato, M. (2018). Effectiveness of Life Skills Training and Promoting Family Environment to Prevent Youth Substance Abuse: A Study in Khon Kaen, Thailand. International Journal of GEOMATE, 15(50), 88-94.
Thomas, S. (2012). Impacto de la educación en habilidades para la vida en la autoestima de los adolescentes en el hogar de niños. Christ University, India.
Tito, M. y Serrano, B. (2016). Desarrollo de soft skills una alternativa a la escasez de talento humano. INNOVA Research Journal, 1(12), 59-76.
Vergara, N. (2014). Desarrollo de habilidades para la vida y pautas de crianza adecuadas en padres de familia y docentes del Hogar Infantil Angelitos (Tesis de grado). Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia.
Wilgosh, L. (1985). Parent concerns in the life skills development of trainable mentally handicapped adolescents. International Journal for the Advancement of Counselling, 8(3), 213. https://doiorg.ez.unisabana.edu.co/10.1007/bf00156058
Winkelmann, R. (2009). Unemployment, Social Capital, and Subjective Well-Being. Journal of Happiness Studies, 10(4), 421-430.
Yepes, S. y Aranguren, J., (2003). Fundamentos de Antropología filosófica. Un ideal de la excelencia humana (Sexta edición). Ediciones Universidad de Navarra, S.A.