Authors
Abstract
Abstract: In the field of family education, the study of educational practices family has generally been analyzed from a traditional and functional conception of family and education, focusing mainly to the knowledge of the educational role of parents and mothers, thereby forgetting that families are configured from binding parental relationships and structures, that there are various types, such as today’s typical transnational families, and in his capacity as learning environments promote educational practices built into the framework of joint activities where they can construct meaning. In the everyday lives of families living in transnational, characterized by one or some of its member is an the country of origin and another or others in the destination country and stay away despite the productive and reproductive ties, the experience of educational practices is made possible through communication processes in face and virtual contexts, and also set up joint activities and influences that serve as educational aids that allow self-regulation and the granting of meaning, essential to the constitution of subjects.
Keywords:
References
Colomina, Rosa. 2001. Interacción social e influencia educativa en el contexto familiar. Tesis de doctorado no publicada. Departamento de Psicología Educativa y de la Educación, Universidad de Barcelona.
García Olalla, María Dolores. 2003. Construcción de la actividad conjunta y traspaso de control en una situación de juego interactivo padres-hijos. Tesis de doctorado no publicada. Departamento de Psicología, Universitat Rovira I Virgili.
Gervilla Castillo, Enrique. 2003. Educación familiar, nuevas relaciones humanas y humanizadoras. Madrid: Narcea.
Giddens, Anthony. 2000. Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid:Taurus.
Gumperz, J. (1995). Children’s discourse and inferential practices in cooperative learning. Discourse Processes.
________. (1984). Communicative competence revisited. En D. S. (Ed.), Meaning, form and use in context: Linguistic applications. Washington: Geogetown University Press.
________. (1982). The linguistic bases of communicative competence. En D. T. (Ed.), Analyzing discourse: text and talk. Washington: Geogetown University Press Lacasa, P. (2008). Entorno familiar y educación escolar: la intersección de dos escenarios educativos.
En C. Coll, J. Palacios, & A. Marchesi, Desarrollo Psicológico y educación. Psicología de la educación (págs.597 – 622 ). Madrid: Alianza.
________.1994. Aprender en la escuela, aprender en la calle. Madrid: Aprendizaje/Visor.
________. 1997. Familias y escuelas. Caminos de la orientación educativa. Madrid: Aprendizaje/Visor.
________. 2008. Entorno familiar y educación escolar: la intersección de dos escenarios educativos. En Desarrollo Psicológico y educación. Psicología de la educación, comps. César Coll, Jesús Palacios, y Álvaro Marchesi, 597-622. Madrid: Alianza.
López Montaño, Luz María, María Cristina Palacio Valencia y Adriana Zapata Martínez. 2010.
Trayectorias de familia e infancia ante la migración internacional paterna o materna. Diagnóstico y propuestas.
Manizales: Universidad de Caldas, Departamento de Estudios de Familia. Sin publicar.
Palacio Valencia, María Cristina. 2004. Familia y Violencia Familiar. De la invisibilización al compromiso político. Un asunto de reflexión sociológica. Manizales: Universidad de Caldas, Departamento de Estudios de Familia.
Parella, Sònia. 2007. Los vínculos afectivos y de cuidado en las familias transnacionales. Migrantes ecuatorianos y peruanos en España. Migraciones Internacionales 4, No. 2: 151-188.
Robertson, R. (2000). Globalization. Social Theory and Global Culture. London: Sage.
Rodrigo, María José y Jesús Palacios. 2008. Familia y Desarrollo Humano. Madrid: Alianza.
Rodríguez, Miguel. 2004. Un análisis de la Educación familiar desde la teoría pedagógica: propuesta de bases fundamentales para un modelo integrado. Tesis de Doctorado. Universidad de Valencia, Valencia.
Rogoff, Bárbara. 1993. Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto local.Barcelona: Paidós.
Valsiner y Winegar (1992). Children’s Development Within Social Context. New Jersey: Hillsdale,