Authors
Abstract
Abstract: Objective. This article comes from the reflection of the research project “Family-School Relationship: an understanding to the meaning teachers give to it from their teaching practices at The Horro Educational Institution in Anserma, Caldas” whose purpose was aimed to understand the meaning teachers give from their teaching practices to the family-school relationship in the educational process of children and young people in the above mentioned school. Methodology. The methodological reference is based on the qualitative approach, under the principle of ethnographic complementary methodology which has preconfiguration, configuration and reconfiguration of reality as a sequence. Results and conclusions. It is therefore concluded that the family and the school must act in a coordinated manner, sharing expectations, goals, objectives and building strategies and the way to work together: Both family and school also should strengthen their ties to think about building new alternatives for gathering spaces for the construction of educational spaces for the different actors according to the historical needs of the moment.
Keywords:
References
Barrios, M. (2012). Apuntes sobre familia, comunicación y cambio social. Reflexiones en torno a la obra de Virginia Gutiérrez de Pineda y Gino Germani. Folios, Revista de la Facultad de Comunicaciones, 24, 163-179.
Bas, E. y Pérez, M.V. (2010). Desafíos de la familia actual ante la escuela y las tecnologías de información y comunicación. Educatio Siglo XXI, 28 (1), 41-68.
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
Bourdieu, P. ( 2007). Razones y prácticas: sobre la teoría de la acción. Madrid, España: Taurus.
Buendía-Martínez, I. (2013). Mujer, actividad emprendedora y desarrollo rural en América Latina y el Caribe. Cuadernos de desarrollo rural, 10 (72), 21-45.
Cabrera, D., Funes, J . y Brullet, C. ( 2004). Alumnado, familias y sistema educativo (los retos de la institución escolar). Barcelona, España: Octaedro.
Colombia aprende. (2015). Qué es Escuela Nueva. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/ html/home/1592/article-94519.html.
Contreras, C. (1997). Educación rural cafetera: una alternativa para el cambio. Aula, 9, 85-97.
Comellas, M.J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona, España: Editorial Graó.
Dabas, E. (2007). Viviendo redes. Experiencias y estrategias para fortalecer la trama social. Buenos Aires, Argentina: Ediciones CICCUS.
De León, B. (2011). La relación familia-escuela y su repercusión en la autonomía y responsabilidad de los niños y niñas. XII Congreso Internacional de la teoría de la educación. Autonomía y responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación, Universidad de Barcelona, Barcelona, España.
Ejdelman, E. (2003). Familia-escuela: una relación conflictiva. El Guiniguada, 12, 71-94.
El Bachir, N. ( 2013). El rol de la familia marroquí en la educación de los hijos, antes y después de la migración (tesis de doctorado). Universidad de Almería, Almería, España.
Escobar, P. (2005). Las concepciones de familia que sustentan las políticas y las prácticas institucionales. Seminario temático sobre familia, balance y perspectivas. Hacia una definición de un compromiso social y político, Universidad de Caldas, Manizales, España.
Farah, M. y Pérez, E. (2004). Mujeres rurales y nueva ruralidad en Colombia. Cuadernos de desarrollo rural, 51, 137-160.
Fernández, K. y Bigott, B. (2011). Alianza escuela-familia-comunidad en el Jardín de Infancia Luis Ramos Escobar: una experiencia de desarrollo profesional docente. Revista de Investigación, 35 (72), 87-114.
Garreta, J. (2008). Escuela, familia de origen inmigrante y participación. Revista de Educación, 345, 133-155.
Ghiso, A. (2000). Investigación educativa: sujetos, gramáticas y ecologías. Apertura al conocimiento de los sujetos y de los universos posibles. IV Encuentro Nacional de investigadores, FUNLAM, Medellín, Colombia.
Gutiérrez, M.C. y Buitrago, O. (2009). La formación docente en las prácticas educativas. Una propuesta basada en la investigación. Pereira, Colombia: Universidad tecnológica de Pereira.
Londoño, B. (2005). Las concepciones de familia que sustentan las políticas y las prácticas institucionales. En R. Sánchez, M.C. Palacio, G. Sánchez, L.M. López (Comps.), Memorias seminario temático sobre familia. Manizales, Colombia: Universidad de Caldas.
López, S. (2003). Familia y escuela: trabajando conjuntamente. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 8 (7), 291-295.
López, S. (2004). Familia, escuela y sociedad. Aula Abierta, 83, 35-52.
Los certales, F. (2014). Familia, “escuela” y sociedad: una esperanzada propuesta de futuro. Aularia. Revista digital de comunicación, 2, 9-16.
Lozano, D. (2012). Contribuciones de la educación rural en Colombia a la construcción social de pequeños municipios y al desarrollo rural. Revista de la Universidad de la Salle, 57, 117-136.
Luengo Navas, J. (2004). La educación como objeto de conocimiento. Madrid, España: Biblioteca Nueva
Martínez, S. (2012). La relación familia-escuela. La representación de un espacio compartido (tesis de doctorado). Universidad de Barcelona, Barcelona, Colombia.
Martiñá, R. (2003). Escuela y familia: una alianza necesaria. Buenos Aires, Argentina: Editorial Troquel.
Ministerio de Educación Nacional. (2007). Guía 26 ¿Cómo participar en los procesos de la escuela? Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-120646_archivo_pdf.pdf.
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Manual para la formulación y ejecución de planes de educación rural. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-329722_archivo_pdf_ Manual.pdf.
Miranda, G. (2011). Nueva ruralidad y educación en América Latina retos para la formación docente. Revista de Ciencias Sociales, I-II (131-132), 89-113.
Moguel, C. (2007). Sociedad, familia y medios de comunicación de masas: jalones para su revisión. HAOL, 13, 193-197
Murcia, N. y Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa, la complementariedad. Armenia, Colombia: Kinesis.
Pachón, X. (2007). La familia en Colombia a lo largo del siglo XX. En Y. Puyana y M.H. Ramírez (Eds.), Familias, cambios y estrategias (pp. 145-160). Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Parellada, C. (2002). Un espacio de comunicación y crecimiento múltiple: familias y centros educativos. En F. López, La participación de los padres y madres en la escuela (pp. 15-25). Barcelona, España: Editorial Graó.
Perfetti, M. (2003). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. Proyecto FAOUNESCO. Recuperado de http://www.red-ler.org/estudio_educacion_poblacion_rural_colombia. pdf.
Prieto, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de Educación, 6 (10), 325-345.
República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá, Colombia: LEGIS.
República de Colombia. (1994). Ley 115. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-85906_archivo_pdf.pdf.
República de Colombia. (2010). Ley 1404. Recuperado de
http://historico.presidencia.gov.co/ leyes/2010/julio/ley140427072010.pdfd.
Rico, A. (1985). La familia en Colombia: tipología, crisis y el papel de la mujer. Mujer y familia en Colombia. Bogotá, Colombia: Editorial Plaza Janes.
Rivas, S. (2007). La participación de las familias en la escuela. Revista Española de Pedagogía, 23, 559- 574.
Rodríguez, M.Á. (2004). Un análisis de la educación familiar desde la teoría pedagógica: propuesta de bases
fundamentales para un modelo integrado. Valencia, España: Universidad de Valencia.
Rodríguez, Z. (2011). La interactividad en una práctica educativa familiar (estudio de caso en la familia en situación de trasnacionalidad). Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 3, 65-84.
Rodríguez, Z. (2013). Prácticas educativas en la familia en situación de transnacionalidad. Análisis de la
interactividad y la influencia educativa (tesis de doctorado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Sáez, R. (2006). La educación intercultural. Revista de Educación, 339, 859-881.
Sarmiento, L. (2009). El concepto de maestro en acción cultural popular. Revista Historia de la Educación
Latinoamericana, 13, 128-147.
Sierra, Z. (2001). Investigar la realidad familiar, escolar y social con docentes y estudiantes de diverso contexto cultural. Seminario Internacional del Partenariado Científico Norte-Sur Sur-Sur. Cartagena de Indias, Colombia.
Schutz, A. (2003). El problema de la realidad social. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Torío, J.L. y Urrego, L.M. (2014). La relación familia-escuela: una comprensión al sentido que le dan los docentes desde sus prácticas pedagógicas en la Institución Educativa El Horro de Anserma, Caldas (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Villarroel, G. y Sánchez, X. (2002). Relación familia y escuela: un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios Pedagógicos, 28, 23-141.
Zambrano, A. (2002). Pedagogía, educabilidad y formación de docentes. Cali, Colombia: Nueva biblioteca pedagógica.
Zuluaga, O.L. (1999). Pedagogía e historia: la historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Bogotá, Colombia: Anthropos.