DOI: 10.17151/rlef.2016.8.4
How to Cite
Uribe Muentes, D. M., & Viveros Chavarría , E. F. (2016). The meaning of family for children in conditions of displacement in Medellín (Colombia). Latinoamericana De Estudios De Familia, 8, 44–57. https://doi.org/10.17151/rlef.2016.8.4

Authors

Diana María Uribe Muentes
Universidad Católica Luis Amigó, sede Medellín
diana.uribe.m@hotmail.com
http://orcid.org/0000-0003-4079-1110
Edison Francisco Viveros Chavarría
Universidad Católica Luis Amigó, sede Medellín
edison.viverosch@amigo.edu.co
http://orcid.org/0000-0003-0610-4110

Abstract

Objective. The objective of this paper is to reveal some meanings of family built by children of families in conditions of risk and displacement in Medellín. Methodology. Qualitative method with interviews, focus group and workshops. Results and conclusion. This article explains some meanings of family from the experiences of children. Displacement is taken only as a context and not as an object of study. It is concluded that these experiences shape the meanings boys and girls have with respect to their families. This experiences are ontological and existential references and children access to them through the symbolic language, through their speech, through the stories and the forms of relationship with their families. In this process, play emerged as a form of relationship, transformations in identity and the family as space of inclusion thus care and protection become the most meaningful meanings children give to their families.

Bello, M. (2001). Identidad, dignidad y desplazamiento forzado. Una lectura psicosocial. En ACNUR. Desplazamiento forzado interno en Colombia: conflicto, paz y desarrollo. Bogotá, Colombia: CODHES.

Carvalho, M. y Mattar, M. (2014). Reflexões sobre rede de apoio social comomecanismo de proteção e promoção de resiliencia. Ambiente & Sociedade, XVII (3), 135-154.

Cañón, O., Peláez, M. y Noreña, N. (2005). Reflexiones sobre el socioconstruccionismo en psicología. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 1, (2), 238-245.

Casas, F. (1998). Infancia. Perspectivas psicosociales. Barcelona, España: Paidós.

Delgado, B. (2000). Historia de la infancia. Barcelona, España: Ariel Educación.

Dolto, F. (1998). El niño y la familia: desarrollo emocional y entorno familiar. Barcelona, España: Paidós.

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín, Colombia: Universidad EAFIT.

González, D. y Caro, Y. (2014). Significados del abuso sexual incestuoso construidos por tres familias de la ciudad de Medellín (Colombia). Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 6, 11-31.

Hartman, H. (1987). La psicología del yo y el problema de la adaptación. Ciudad de México, México: Paidós.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Huizinga, J. (1987). Homo ludens. Madrid, España: Alianza.

Labrada, A. et al. (2012). Influencia del ambiente familiar en el desarrollo del pensamiento en los niños y niñas con muy bajo peso al nacer en la edad escolar temprana. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XXI, 265-269.

Liberman, M. (1987). El desarrollo afectivo e intelectual del niño. Barcelona, España: Masson S.A.

Perinat, A. (1995). Prolegómenos para una teoría del juego y del símbolo. Cognitiva, 2, 185-204.

Ortiz, O. y Lanceros, A. (2001). Diccionario de hermenéutica. Una obra interdisciplinar para las ciencias humanas. Bilbao, España: Universidad de Deusto.

Saldarriaga, O. y Sáenz, J. (2007). La construcción escolar de la infancia: pedagogía, raza y moral en Colombia, siglos XVI-XX. En Rodríguez, P. y Mannarelli, M. (Ed.). Historia de la infancia en América Latina (pp. 389-414). Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Barcelona, España: Paidós.

Valencia, A. (2001). Algunos comentarios a las políticas y a la legislación nacional sobre el desplazamiento forzado en Colombia. En ACNUR. Desplazamiento forzado interno en Colombia: conflicto, paz y desarrollo. Bogotá, Colombia: CODHES.

Viveros, E. y Arias, L. (2006). Dinámica interna de las familias con jefatura femenina y menores en conflicto con la ley penal: características interacciónales. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria Luís Amigó.

Winnicott, D. (1971). Juego y realidad. Barcelona, España: Gedisa.

White, J. (2013). The current status of theorizing about families. En Peterson, G. and Bush, K. (Ed.). Handbook of Marriage and Family (pp. 11-37). New York, USA: Sping

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |