DOI: 10.17151/rlef.2018.10.2.5
How to Cite
Garzón Serna, D. A., & López Pulgarín, S. E. (2018). Evaluation of the impact of the comprehensive attention to the family program of Universidad Corporacion Minuto de Dios – Uniminuto- Bello Branch. Latinoamericana De Estudios De Familia, 10(2), 71–86. https://doi.org/10.17151/rlef.2018.10.2.5

Authors

David Andrés Garzón Serna
Uniminuto, Seccional Bello
dgarzonsern@uniminuto.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-9581-1003
Perfil Google Scholar
Sonia Elena López Pulgarín
Uniminuto, Seccional Bello
slopezpu@uniminuto.edu.co
http://orcid.org/0000-0003-4620-9304
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective. The Comprehensive Attention to the Family Program -CAFP- of UNIMINUTO Bello Branch, gathers the community to learn to improve their interpersonal relations and the healthy social and familiar coexistence in the socioeconomic strata 1 and 2 of municipalities of the North of the Aburrá Valley. The research aimed at determining the impact that the CAFP has had between 2009 and 2012. Methodology. The methodology is a qualitative evaluation with an experimental logic, where meanings of the actions and activities developed within the CAFP are established. For this purpose, a sample of the beneficiary population was taken into consideration during its years of existence, and then it was analyzed through the software of qualitative analysis Atlas ti. Results and conclusions. The results are presented by the most addressed categories in their different activities, (family dynamics, neighborhood coexistence and community participation).

Agudelo, M.E. (2005). Descripción de la dinámica interna de las familias monoparentales, simultáneas, extendidas y compuestas del municipio de Medellín, vinculadas al proyecto de prevención temprana de la agresión. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3 (1). Recuperado de http://148.215.2.10/articulo.oa?id=77330106

Arés M.P. (1990). Mi familia es así. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias.

Ariza, M. y Oliveira, O. (1997). Formación y dinámica familiar en México, Centroamérica y el Caribe. Ibero-amerikanisches Archiv, (1-2), 27-44.

Bowlby, J. (1990). El vínculo afectivo. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Briones, G. (1991). Evaluación de Programas Sociales. Ciudad de México, México: Trillas.

Cadavid, I. y Posada, F. (1999). Padres exitosos en el ejercicio de la autoridad. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana.

Cohen, E. y Franco, R. (2001). Evaluación de proyectos sociales. Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Correa, S. (1995). Introducción a la evaluación. En D. Stufflebeam. y A. Shinkield. (Eds.), Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica (pp. 25-38). Barcelona, España: Ediciones Paidós.

Di Marco, G. (2005). Democratización de las familias. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Gimeno, A. (1999). La familia: el desafío a la diversidad. Barcelona, España: Ariel.

González, E. (1995). Manual sobre participación y organización para la gestión local. Bogotá, Colombia: Ediciones Foro Nacional.

Hall, R. (1983). Organizaciones: estructura y procesos. Recuperado de http://www.inap.org.mx/portal/images/RAP/organizaciones%20estructura%20y%20proceso.pdf

Hernández, J. y Martinez, P. (1996). Propuesta metodológica para evaluar programas de orientación educativa. RELIEVE, 2 (2). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v2n2/RELIEVEv2n2_1.htm

Jelin, E. (1994). ¿Ante, de, en, y? Mujeres, derechos humanos. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/308/30800901.pdf

Jodelet, D. (1986). La representación: fenómenos, conceptos y teorías. En Moscovici. (Ed.), Psicología social (pp. 469-494). Barcelona, España: Paidós.

López, E. (2004). Investigación evaluativa y evaluación de programas. Recuperado de http://digibug.ugr. es/bitstream/handle/10481/4558/04-Cap%EDtulos%201%20al%203.pdf;jsessionid=749E86858EA54ABD066668FB54A4F534?sequence=5

López, F. (1984). La adquisición del rol y la identidad sexual: función de la familia. Revista Infancia y Aprendizaje, (26), 65-75.

Méndez, J., Monroy, F. y Zorrilla, S. (1993). Las organizaciones sociales: conceptos básicos. Recuperado de https://es.scribd.com/document/362436131/04-Mendez-J-Monroy-F-y-Zorrilla-S-1993

Minuchin. y Fishman, C. (1984). Técnicas de Terapia Familiar. Bogotá, Colombia: Plaza y Janes.

Nirenberg, J., Brawerman, J. y Ruiz, V. (2000). Evaluar para la transformación. Innovación en la evaluación de programas y proyectos sociales. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Quintero, V.M. (1995). Evaluación de Proyectos. Construcción de Indicadores Sociales. Bogotá, Colombia: Fundación FES.

Rossi, P.H. y Freeman, H. (1989). Evaluación. Un enfoque sistemático para programas sociales. Ciudad de México: México: Trillas.

Sarmiento, M.I. (1994). Psicoprofilaxis familiar: cómo lograr bienestar psicológico. Bogotá, Colombia: Siglo XXI-Memorias ICBF.

Sennett, R. (1982). La autoridad. Madrid, España: Alianza Editorial.

Torres, L.E., Ortega, P., Garrido, A. y Reyes, A.G. (2008). Dinámica familiar en familias con hijos e hijas. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/802/80212387003.pdf

Velásquez, F. (1986). La participación ciudadana en la planificación urbana: ¿trampa ideológica o posibilidad democrática? Boletín Socioeconómico, 16, 73-97.

Viveros, E. y Arias, L.M. (2006). Dinámicas internas de las familias con jefatura femenina y menores de edad en conflicto con la ley penal: características interacciónales. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigó.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |