DOI: 10.17151/rlef.2020.12.1.7
How to Cite
Wolf Echavarría, M. C., Parra Muñoz, M. M., Mosquera Murillo, Y., & Castro Rodelo, Y. Y. (2020). Impact on family interactions when characteristics of the emperor´s syndrome are present in children between 6 and 11 years : case study. Latinoamericana De Estudios De Familia, 12(1), 102–119. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.1.7

Authors

María Camila Wolf Echavarría
Corporación Universitaria Minuto de Dios
mwolfechava@uniminuto.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-4432-9145
Mónica Marcela Parra Muñoz
Corporación Universitaria Minuto de Dios
mparramuno1@uniminuto.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-4363-8317
Yesenia Mosquera Murillo
Corporación Universitaria Minuto de Dios
ymosqueramu@uniminuto.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-9809-6754
Yeimis Yohana Castro Rodelo
Corporación Universitaria Minuto de Dios
yeimis.castro@uniminuto.edu
https://orcid.org/0000-0003-3607-7918

Abstract

Objective. To explain the characteristics of the Emperor’s syndrome manifested in the children of three family cases studied in the municipal rural settlement La Suiza in the small town of San Sebastián de Palmitas, in the Department of Antioquia/Medellín. In addition, the study aims to describe these characteristics and their impact on family roles. Methodology. The study is sustained on the qualitative approach through the interpretive comprehensive paradigm using the collective case study as a research strategy. Results and Discussion. It is identified that children have several characteristics of the Emperor’s syndrome, one of which is that children represent authority figures in their families. It is emphasized that families do not recognize the behavior of children as an influential factor in family relationships, but at the same time, they contradict themselves when they assume that arguments and disagreements between the couple, siblings or other family members occur due to the attitude of the child.

Agudelo, M. E. (2005). Descripción de la dinámica interna de las familias monoparentales, simultáneas, extendidas y compuestas del municipio de Medellín, vinculadas al proyecto de prevención temprana de la agresión. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2005000100007

Agudelo, M. E. (2015). Realidades familiares que cambian: invitación a nuevas comprensiones. Medellín, Colombia: UNIMAR.

Corman, L. (1967). El test del dibujo de la familia. Recuperado de https://personalidadpreescolar.files.wordpress.com/2016/06/test-de-la-familia-de-corman.pdf

Creswell, J. W. (2009). Diseño de investigación. Aproximaciones cualitativas y cuantitativas. Sage. Capítulo, 9, 143-171. Los síntomas del ‘hijo dictador’ llegan a los 4 años por una educación incorrecta. (5 de julio de 2010). El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/elmundo/2010/07/05/espana/1278334432.html.

Esquivel, V., Faur, E. y Jalin, E. (Eds.). (2012). Las lógicas del ciudado infantil: entre las familias, el Estado y el mercado. Buenos Aires, Argentina: IDES.

Galeano, M. E. (2012). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Medellín, Colombia: La Carreta.

Garrido, V. (2009). Educar las emociones. Recuperado de http://www.revista-critica.com/administrator/components/com_avzrevistas/pdfs/38a777040ca01ecc623923098db31516-964-Educar-lasemociones-nov-dic-2009.pdf

Henao, G. C. (2007). Las prácticas educativas familiares como facilitadoras del proceso de desarrollo en el niño y niña. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/4077/407748997003/

Ludizaca, B. E. (2013). Tipos de familia estructural y la relación con sus límites. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/4302/1/Tesis.pdf

Mayan, M. J. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: módulo de entrenamiento para estudiantes y profesores. Iztapalapa, México: International Institute for Qualitative Metodology.

Oyarzún, P. (2008). Sobre el concepto de autoridad. Revista de Humanidades, 17, 9-33. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3212/321227236001.pdf

Pereira, R. (2006). Violencia filio-parental: un fenómeno emergente. Recuperado de https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/VFP_un_fenmeno_emergente._Pereira_R.pdf.

Pinedo, C. (2018). Síndrome del emperador: retrato del niño tirano. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2018/05/14/mamas_papas/1526281346_206706.htm.

Pizarro, M. (2008). Los conflictos familiares. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/3669785/Losconflictos-familiares.

Ramírez, M. A. (2005). Padres y desarrollo de los hijos: Prácticas de Crianza. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=s0718-07052005000200011&script=sci_arttext

Ramos, C. H. (2014). El maltrato psicológico. Causas, consecuencias. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/46929/1/2014_Hernandez-Ramos_etal_Aequitas.pdf.

Robertiello, R. C. (1997). Abrázalos estrechamente y después déjalos ir. Ciudad de México, México: Editorial Diana.

Rodas, L. J. (2013). La familiarización y des-familiarización de la crianza y los cuidados de la infancia. Recuperado de http://familiayotros.blogspot.com/2013/10/la-familiarizacion-y-des.html

Saldívar, A., Díaz, R., Reyes, N. E., Armenta, C., López, F., Moreno, M., Domínguez, M. (2015). Roles de género y diversidad: validación de una escala en varios contextos culturales. Acta de investigación psicológica, 5(3), 2124-2147.

Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá, Colombia: ICFES y ARFO Editores.

Satir, V. (1991). Nuevas relaciones humanas en el ciclo familiar. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/docente/pd-000155.pdf

Urra, J. P. (2007). El pequeño dictador: cuando los padres son las víctimas. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/183503737/El-Pequeno-Dictador-pdf

Weber, M. (1992). Economía y sociedad. Ensayo de sociología comprensiva. Ciudad de México, México: Fondo.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |