Authors
Abstract
This article reflects upon the research results about the relationship between local autonomy, interinstitutional coordination, and sectorial development in conurbation zones at the Colombo-Venezuelan and Argentine-Brazilian borders, which have grown apart from CAN and MERCOSUR regulatory frameworks. The research was centered in the study through interviews and surveys, the perception of managers and civil servants in chambers of commerce, public-private planning entities, and tourism boards in the areas under study. A close relationship between autonomy and local coordination by means of the support of the centralized State support within a framework of decentralization and state autonomy is identified. This relationship breaks under centralized and authoritarian State governments as it happens in Venezuela. Finally, when cross-border cooperation is achieved, it occurs in specific sectors, such a tourism, through interinstitutional coordination of complementary institutional models at the local and public-private levels.
Keywords:
References
estrategias de innovación y desarrollo territorial (pp. 43-66). Valencia, España: Universidad de Valencia.
Bustamante, A.M. y Caraballo, L. (2005). Zona de integración fronteriza (ZIF) en Norte de Santander (Colombia) ― Táchira (Venezuela). Dificultades para su creación e implementación. Aldea Mundo,
18, 44-53.
Bustamante, A.M. y Sánchez, F.J. (2008). Régimen para el sector azúcar en la Zona de Integración Fronteriza Táchira-Norte de Santander. Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes.
Brenner, N. (2003). Labour Flexibilitiy and Regional Development: The role of labour market intermediaries. Regional Studies, 37, 621-633.
Carrasco, J.S. (2009). Redes socioinstitucionales para el desarrollo y la competitividad territorial. En J.Farinos y J. Romero (Eds.), Dinámica y procesos para una mejor planificación y toma de decisiones
(pp. 63-83). Valencia, España: Universidad de Valencia.
Copus, A. (2008). Los componentes de la perifericidad no espacial. Nuevos factores de desarrollo territorial: elementos conceptuales. En J. Noguera y J. Esparcia (Eds.), Nuevos factores de desarrollo
territorial (pp. 81-157). Valencia, España: Universidad de Valencia.
Farr, J. (2004). Social capital: A conceptual history. Political Theory, 32 (1), 6-33.
Haas, E. (1958). The uniting of Europe. Political, social end economical forces 1950-1957. London, England: Stevens and Sons.
Hooghe, L. and Marks, G. (2001). Multi-Level Governance and European Integration. Lanham, USA: Rowman & Littlefield.
Innerarity, D. (2006). El nuevo espacio público. Madrid, España: Espasa.
Kohler-Koch, B. and Rittberger, B. (2006). The “Governance turn” in EU Studies. Journal of Common Market Studies, 44, 27-49.
Kooiman, J. (2004). Findings, speculations and recommendations. Modern Governance: Government-Society interactions (pp. 35-48). London, England: SAGE.
Le Galès, P. (1998). Regulations and Governance in European Cities. International Journal of Urban & Regional Research, 22, 482-506.
Mayntz, R. and Scharp, F. (1995). Policy-Making in the German Federal bureaucracy. Amsterdam, Holland: Elsevier.
Mitrany, D. (1933). The progress of international government. New Haven, USA: New Haven University Press.
Nye, J. and Keohane, R. (1971). Transnational Relations and Worlds Politics. International Organizations, 71, 721-741.
Oddone, N. (2013). Cooperación regional en el ámbito de la integración fronteriza. XXIV Reunión de Directores de Cooperación Internacional de América Latina y el Caribe, San Salvador, El Salvador.
Otalvora, E. (2003). Frontera en tiempos de globalización. El proyecto ZIF. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 9, 85-113.
Pascual, J.M. (2008). Tesis sobre gobernanza democrática de regiones y ciudades. El nuevo arte de gobernar a las ciudades (pp. 59-77). Andalucía, España: Consejería de Gobernación Junta de Andalucía.
Pereira da Silva, F. (2012). Avaliando posibilidades de democratizacao supranacional: o caso do MERCOSUL. VI Congreso Latinoamericano de Ciencia Política, ALACIP, Quito, Ecuador.
Pike, A., Rodríguez-Pose, A. y Tomaney, J. (2011). Desarrollo local y regional. Valencia, España: Universidad de Valencia.
Ramírez, S. (2002). La compleja relación colombo-venezolana. Una coyuntura crítica a la luz de la historia. Análisis Político, 46, 100-115.
Ramírez, S. (2006). La integración y el desarrollo fronterizo. Cátedras de Integración Convenio Andrés Bello. Serie Integración Social y Fronteras. Bogotá, Colombia: CAB.
Ramírez, S. y Cárdenas, J.M. (2006). Colombia-Venezuela retos de la convivencia. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Rhi-Sausi, J.L. y Odonne, N. (2009). Cooperación transfronteriza en América Latina. Roma, Italia: IILA y CESPI.
Rhi-Sausi, J.L. y Odonne, N. (2010). Cooperación e integración transfronteriza en el MERCOSUR: el caso de la triple frontera Argentina-Brasil-Paraguay. En L. Maira (Ed.), La política internacional
subnacional en América Latina. Cooperación e integración transfronteriza en el MERCOSUR (pp. 209-258). Buenos Aires, Argentina: Libros del Zorsal.
Rhodes, R. (1996). The new Governance: Governing without Government. Political Studies, XLIV, 652-667.
Schneider, V. (2004). State Theory, Governance and the Logic of Regulation and Administrative Control. En A. Warntjen and A. Wonka (Eds.), Governance in Europe. Baden-Baden, Germany: Nomos.
Vieira, E. (2008). La formación de espacios regionales en la integración de América Latina. Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.