Authors
Abstract
Universidad de Caldas takes into account in its mission a contribution to educate citizens. However, the University did not count with a systematic study that could account for such contribution before this research whose results are presented in this article. The study was conducted during the years 2011 and 2012 and was aimed to establish the status of that contribution in the same period of time. The work was oriented by the basic criteria of action-research. Students, teachers and university directors were asked to participate. A research group was formed with fourteen sociology students about to graduate with whom the determination of concepts used and the research process were agreed. The understanding of the research problem, the methodological and conceptual criteria that guided the work as well as the findings and suggestions based on the research process, which was in turn a citizen education process, are presented in this article.
References
Bosco, J. (1987). La investigación-acción. Manizales, Colombia: Universidad de Caldas.
Cardona, D. (2011). Procesos de socialización política en la formación de ciudadanos en la Facultad de Ciencias Agropecuarias de la Universidad de Caldas (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Consejo Superior de la Universidad de Caldas. (2002). Misión-visión. Recuperado de http://www.ucaldas.edu.co/index.php?option=com_content&view=category&id=294&Itemid=531.
Correa, M. y Morales, M. (2011). Contribución de las asociaciones sociales a la construcción de ciudadanía en la Universidad de Caldas (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Cortina, A. (2001). Ciudadanos del mundo: hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid, España: Alianza Editorial.
Fals, O. (1985). Conocimiento y poder popular. Bogotá, Colombia: Siglo XXI Editores.
Fals, O. (1999). Orígenes universales y retos actuales de la IAP. Revista Análisis Político, 38, 71-88.
Gallo, A. y Jajoy, C. (2011). La cultura política de la Universidad de Caldas y la formación de ciudadanos universitarios en los indígenas estudiantes (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
González, N. y Olaya, A. (2011). Contribución de la Universidad de Caldas a la formación ciudadana desde una perspectiva multicultural (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Gutiérrez, R. (1989). Sobre el sentido del estudio universitario. El anillo de Giges. Bogotá, Colombia: Editorial Temis.
Habermas, J. (1998). Facticidad y validez: sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Madrid, España: Editorial Trotta.
Hegel, F. (1999). Principios de la filosofía del derecho o derecho natural y ciencia. Barcelona, España: Edhasa.
Hoyos, G. (1998). De la investigación acción participativa a la teoría de la acción comunicativa. En G. Hoyos y A. Uribe (Comp.). Convergencia entre ética y política. Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre editores.
Hoyos, G. (2011). La universidad tecnológica y la idea de universidad. Recuperado de http://profesorvargasguillen.com/2013/09/27/sobre-el-ethos-de-la-universidad-guillermo-hoyosvasquez/.
Kant, I. (2002). ¿Qué es la ilustración? Filosofía de la historia. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Kant, I. (2003). El conflicto de las facultades. Madrid, España: Alianza Editorial.
Ortega y Gassett, J. (1930). Misión de la universidad. Recuperado de http://www.cedus.cl/files/misionde-la-universidad.pdf.
Pérez, S. (2011). La ciudadanía universitaria en la Facultad de Ciencias para la Salud de la Universidad de Caldas (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Quintero, J., Muñoz, J. y Munévar, R. (2002). Experiencias en investigación-acción-reflexión con educadores en proceso de formación en Colombia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1).
Salazar, M. (1992). La investigación participativa: inicios y desarrollos. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Salazar, M. y Vallejo, V. (2011). La Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad de Caldas: su contribución en la formación de ciudadanos como sujetos de derecho y su participación (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa. Bogotá, Colombia: ICFES.
Valderrama, W. (2011). La cultura política en los procesos de estructuración de la ciudadanía en la Facultad de Artes y Humanidades de la Universidad de Caldas (tesis de pregrado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.
Weber, M. (1997). Economía y sociedad. Esbozo de la sociología comprensiva. Bogotá, Colombia: Fondo de Cultura Económica.