DOI: 10.17151/jurid.2020.17.1.7
How to Cite
Castillo Cárdenas, L. ., Saracostti Schwartzman, M., Castellanos Claramunt, J., & Morales Trapp, S. (2020). Right of families to participate in the school context : analysis from the chilean and spanish constitutions. Jurídicas, 17(1), 125–141. https://doi.org/10.17151/jurid.2020.17.1.7

Authors

Leonardo Castillo Cárdenas

Académico Universidad de La Frontera, Departamento de Ciencias Jurídicas, Facultad de Ciencias Jurídicas y Empresariales; Investigador Cátedra UNESCO niñezjuventud, educación y sociedad; Centro de Investigación sobre procesos Socioeducativos, Familias y Comunidades del Núcleo Científico Tecnológico en Ciencias Sociales y Humanidades; Centro de Estudio y Promoción de los Derechos Humanos; Unidad de Transferencia Tecnológica, Dirección de Innovación y Transferencia Tecnológica, Vicerrectoría de Investigación y Postgrado. Miembro del Instituto de Derecho Civil, Departamento de Ciencias Jurídicas, de la Facultad de Ciencias Jurídicas, Económicas y Administrativas de la Universidad Católica de Temuco. 

Universidad Católica de Temuco
leonardo.castillo@ufrontera.cl
https://orcid.org/0000-0001-9587-2343
Mahia Saracostti Schwartzman

PhD in Social Welfare, Profesora Titular Universidad de Valparaíso, Escuela de Trabajo Social, Facultad de
Ciencias Sociales. Directora Cátedra UNESCO niñez -juventud, educación y sociedad. Fundadora de la Red
de Universidades Unidas por la infancia.

Universidad de Valparaíso
mahia.saracostti@uv.cl
https://orcid.org/0000-0002-9673-5727
Jorge Castellanos Claramunt

Profesor Contratado Predoctoral (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (FPU014/02451), Departamento de
Filosofía del Derecho y Política, Facultat de Dret, Universitat de València, Valencia, Valencia, Comunidad Valenciana, España.

Universitat de València
jorge.castellanos@uv.es
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Soledad Morales Trapp

Académica Universidad de La Frontera, Escuela de Derecho, Facultad de Ciencias Jurídicas y Empresariales,
Centro de Estudios y Promoción de los Derechos Humanos, Investigadora Cátedra UNESCO niñez -juventud, educación y sociedad.

Universidad de La Frontera
soledad.morales@ufrontera.cl
https://orcid.org/0000-0002-9648-8316

Abstract

It has been proven that collaborative participation of families in the school context allows for more efficient and lasting solutions to social problems such as dropping out of schools or rights violations which favors the comprehensive development of children and adolescents. The objective of this article is to contrast the regulation of the right of families to participate in the school context in Chilean and Spanish Constitutions using the method of legal dogmatic through which a comparative analysis between the final clause of Article 19 Nº 10 of the Chilean Constitution and Articles 27.5 and 27.7 of the Spanish Constitution was carried out. As a main result, it was found that the contributory duty of the community to the development and improvement of education, implicitly entails the right to participation of families in the school context. It was also found the Chilean Constitution, unlike the Spanish Constitution, does not include norms that explicitly guarantee this right so that the right/duty of parents to educate the children is truncated by not ensuring their participation beyond being able to choose the type of educational establishment.

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