DOI: 10.17151/hpsal.2021.26.1.8
Como Citar
1.
Diaz Abrahan V, Gatto F, Justel N. Efeitos da exposição a música ativante e relaxante sobre o estado emocional duma população de adolescentes. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 1º de janeiro de 2021 [citado 21º de novembro de 2024];26(1):84-97. Disponível em: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/4321

Autores

Veronika Diaz Abrahan
Universidad Nacional de San Martin
abrahanveronika@conicet.gov.ar
http://orcid.org/0000-0001-5003-4274
Perfil Google Scholar
Nadia Justel
Universidad Nacional de San Martin
nadiajustel@conicet.gov.ar
http://orcid.org/0000-0002-0145-3357
Perfil Google Scholar

Resumo

A ansiedade é definida como a antecipação a uma futura ameaça, com uma prevalência que alcança o 8% nas personas jovens a nível mundial. Objetivo. O propósito deste trabalho foi identificar os efeitos da exposição a música sobre a ansiedade em uma amostra de indivíduos adolescentes entre 10 e 14 anos de ambos sexos. Materiais e métodos. Cada um dos participantes completou um teste padronizado para avaliar sua ansiedade. De modo prévio aos tratamentos, os participantes completaram as escadas de estado e rasgo do STAI, depois escutaram estímulos sonoros (música relaxante, ativante ou barulho branco) e finalmente completaram a escada de estado de ansiedade. Resultados. Os resultados indicaram que o estímulo musical com características ativantes gerou um efeito antigênico nos participantes. Conclusões. Estes dados são relevantes para o campo da musicoterapia, disciplina que utiliza a música com fins terapêuticos e que aborda os transtornos de ansiedade em diferentes populações.

Spielberger C. STAI: Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (Self Evaluation Questionnaire). Madrid: Tea Ediciones; 2011

Duval F, Gonzalez F, Rabia H. Neurobiología del estrés. Rev. Chil. de Neuro-Psiquiat. 2010; 48 (4): 307-318. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272010000500006

Organización Mundial de la Salud (OMS) [Sitio web mundial]. La inversión en el tratamiento de la depresión y la ansiedad tiene un rendimiento del 400% [Comunicado de prensa en internet]. Disponible en: https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2016/depression-anxietytreatement/es/

Acosta AF, Rodríguez AL, Lotero JA. Epidemiología de los trastornos de ansiedad y depresión en adolescentes de una población rural. Rev. posgrado VIa. Cátedra Med. 2008; 184: 4-9. Disponible en https://med.unne.edu.ar/revistas/revista184/2_184.pdf

Sánchez-Gómez M, Oliver A, Adelantado-Renau M, Breso E. Inteligencia emocional y ansiedad en adolescentes: una propuesta práctica en el aula. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad. 2020; 91: 74-89. Disponible en
http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11544

Czernik GE, Giménez NL, Almirón LM, Larroza GO. Ansiedad Rasgo-Estado en una Escuela de Formación Profesional de la ciudad de Resistencia (Chaco). Comunicaciones Científicas y Tecnológicas. Universidad Nacional del Nordeste: Corrientes (Argentina); 2005. Disponible en https://scholar.google.com/citations?user=7Cmxz0UAAAAJ&hl=es

Herrera-Gutiérrez E, Brocal-Pérez D, Sánchez-Marmol DJ, Rodríguez-Dorantes JM. Relación entre actividad física, depresión y ansiedad en adolescentes. Cuad. de Psicol. del Deporte. 2013: 12 (2), 31-38. Disponible en https://revistas.um.es/cpd/article/view/177731

Capafons A. Tratamientos psicológicos eficaces para la ansiedad generalizada. Psicothema. 2001; 13 (3): 442-446. Disponible en http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=466

Ilkkaya NK, Ustun FE, Sener EB, Kaya C, Ustun YB, Koksal E, Ozkan F. The effects of music, white noise, and ambient noise on sedation and anxiety in patients under spinal anesthesia during surgery. J Perianesth Nurs. 2014; 29 (5): 418-426. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jopan.2014.05.008

Juslin PN. Musical Emotions Explained. Oxford: Oxford University Press; 2019.

Kamioka H, Tsutani K, Yamada M, Park H, Okuizumi H, Tsuruoka K, et al. Effectiveness of music therapy: a summary of systematic reviews based on randomized controlled trials of music interventions. Patient Prefer Adherence. 2014; 8: 727-754. DOI : https://doi.org/10.2147/PPA.S61340

Norouzi F, Keshavarz M, Seyed-Fatemi N, Montazeri A. The impact of kangaroo care and music on maternal state anxiety.Complement Ther Med. 2013; 21 (5): 468-472. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ctim.2013.07.006

Rickard N. Intense emotional responses to music: A test of the physiological arousal hypothesis. Psychology of Music. 2004; 32 (4): 371-388. DOI: https://doi.org/10.1177/0305735604046096

Grocke D, Wigram T. Receptive Methods in Music Therapy Techniques and Clinical Applications for Music Therapy Clinicians, Educators and Students. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers; 2007

Gómez-Scarpetta R, Arismendy L, Cabra-Sosa L, Vargas C, Becerra N. Musicoterapia para el control de ansiedad odontológica en niños con síndrome de Down. Hacia. Promoc. Salud. 2012; 17 (2): 13-24. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=309126826002

Zain J. Escuchar el silencio. Musicoterapia Vibroacústica. Buenos Aires: Kier; 2014.

Aldridge D. Music therapy research: A review of references in the medical literature. The Arts in Psychotherapy. 1993; 20 (1): 11-35. Disponible en http://www.wfmt.info/Musictherapyworld/modules/archive/stuff/papers/mtreview.pdf

Justel N, O´Conor J, Rubinstein W. Emotional memory modulation through music in older people: A preliminary study. Interdisciplinaria. 2015, 32 (2), 247-259. Disponible en https://www.redalyc.org/jatsRepo/180/18043528003/html/index.html

Bernardi L. Dynamic interaction between musical, cardiovascular, and cerebral rhytms in humans. Circulation. 2009; 119 (25): 3171-3180. DOI: https://doi.org/10.1161/circulationaha.108.806174

Chanda ML, Levitin D. The neurochemistry of music. Trends Cogn Sci. 2013; 17 (4): 179-193. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2013.02.007

Justel N, Rubinstein W. La exposición a la música favorece la consolidación de los recuerdos. Boletín de Psicología. 2013, 109, 73-83. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4495380

Justel N, Diaz-Abrahan V, Castro C, Rubinstein W. Efecto de la música sobre la memoria emocional verbal. Anuario de Psicología. 2016, 22 (2), 297-301. URL: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369147944072

Gerra G, Zaimovic A, Franchini D, Palladino M, Giucastro G, Reali N, et al. Neuroendocrine responses of healthy volunteers to ‘techno-music’: Relationships with personality traits and emotional state. Int J Psychophysiol. 1998; 28 (1): 99-111. DOI: https://doi.org/10.1016/s0167-8760(97)00071-8

Blood AJ, Zatorre RJ, Evans PB. Emotional responses to pleasant and unpleasant music correlate with activity in paralimbic brain region. Nat Neurosci. 1999; 2 (4): 382-387. DOI: https://doi.org/10.1038/7299

Chan Y, Lee P. The use of music to reduce anxiety for patients undergoing colposcopy: a randomized trial. Gynecol Oncol. 2003; 91 (1): 213-227. DOI: https://doi.org/10.1016/s0090-8258(03)00412-8

Walker JC, McNaughton A. Does listening to music preoperatively reduce anxiety? An evidencebased practice process for novice researchers. British journal of nursing. 2018, 27 (21), 1250–1254. DOI: https://doi.org/10.12968/bjon.2018.27.21.1250

Wu PY, Huang ML, Lee WP, Wang C, Shih WM. Effects of music listening on anxiety and physiological responses in patients undergoing awake craniotomy. Complementary therapies in medicine. 2017, 32, 56–60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ctim.2017.03.007

Ince S, Çevik K. The effect of music listening on the anxiety of nursing students during their first blood draw experience. Nurse education today. 2017, 52, 10–14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.02.009

Lahmann C, Schoen R, Henningsen P, Ronel J, Muehlbacher M, Loew T, et al. Brief relaxation versus music distraction in the treatment of dental anxiety: A randomized controlled clinical trial. J Am Dent Assoc. 2008; 139: 317-324. DOI: https://doi.org/10.14219/jada.archive.2008.0161

McKinney C, Antoni M, Kumar M, Tims F, McCabe P. Effects of guided imagery and music (GIM) therapy on mood and cortisol in healthy adults. Health Psychol. 1997; 16 (4): 390-400. DOI: https://doi.org/10.1037//0278-6133.16.4.390

Nieto-Romero RM. Efectos de la musicoterapia sobre el nivel de ansiedad del adulto cardiópata sometido a resonancia magnética. Enfermería Universitaria. 2017; 14 (2): 88-89. DOI: https://doi.org/10.1016/j.reu.2017.02.002

Zatorre RJ, Chen JL, Penhune VB. When the brain plays music: auditory–motor interactions in music perception and production. Nat Rev Neurosci. 2007; 8 (7): 547-558. DOI: https://doi.org/10.1038/nrn2152

Asociación Médica Mundial (WMA). Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet]. Consultado 3 de oct. 2018. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-paralas-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Fonseca-Pedrero E, Paino M, Sierra-Baigrie S, Lemos-Giráldez S, Muñiz J. Propiedades psicométricas del Cuestionario de ansiedad estado-rasgo (STAI) en universitarios. Psicología Conductual. 2012; 20 (3): 547-561. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4131885

Kreutz G, Ott U, Teichmann D, Osawa P, Vaitl D. Using music to induce emotions: Influences of musical preference and absorption. Psychology of Music. 2008; 36 (1): 100-127. DOI: https://doi.org/10.1177/0305735607082623

Rickard N, Wing-Wong W, Velik L. Relaxing music counters heightened consolidation of emotional memory. Neurobiol Learn Mem. 2012; 97 (2): 220-228. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nlm.2011.12.005

Carrasco-Galán, I. y Espinar-Fellmann, I. (2008). Trastornos de ansiedad y género. Mente y Cerebro, 31, 12-21. Disponible en: https://www.investigacionyciencia.es/revistas/mente-y-cerebro/psicologa-de-la-gestacin-466/trastornos-de-ansiedad-y-gnero-502

Sadek N, Nemeroff C. Update on the Neurobiology of Depression [Internet]. Consultado 3 de oct. 2018. Disponible en http://www.medscape.org/viewarticle/412866/

Roy M, Peretz I, Rainville P. Emotional valence contributes to music-induced analgesia. Pain. 2008, 134 (1-2), 140–147. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pain.2007.04.003

Robb SL, Burns DS, Carpenter JS. Reporting guidelines for music-based interventions. J Health Psychol. 2011; 16 (2): 342-352. DOI: https://doi.org/10.1177/1359105310374781

Wu P, Huang M, Lee W, Wang C, Shih W. Effects of music listening on anxiety and physiological responses inpatients undergoing awake craniotomy. Complementary Therapies in Medicine. 2017; 32, 56–60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ctim.2017.03.007

Bradt J, Teague A. Music interventions for dental anxiety. Oral diseases. 2018; 24 (3), 300–306. Disponible en https://doi.org/10.1111/odi.12615

Abrahan V, Justel N. La improvisación musical. Una mirada compartida entre la musicoterapia y las neurociencias. Psicogente. 2015; 18 (34): 372-384. Disponible en: http://publicaciones. unisimonbolivar.edu.co/rdigital/ojs/index.php/psicogente/article/view/512/0

Bugos JA, Perlstein WM, McCrae CS, Brophy TS, Bedenbaugh PH. Individualized piano instruction enhances executive functioning and working memory in older adults. Aging Ment Health. 2007; 11 (4): 464–471. DOI: https://doi.org/10.1080/13607860601086504

Boso M, Politi P, Barale F, Emanuele E. Neurophysiology and neurobiology of the musical experience. Funct Neurol. 2006; 21 (4): 187-191. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17367577/
Sistema OJS - Metabiblioteca |