DOI: 10.17151/hpsal.2019.24.1.8
How to Cite
1.
de la Portilla Maya S, Dussán Lubert C, Montoya Londoño DM, Taborda Chaurra J, Nieto Osorio LS. Sleep quality and excessive day drowsiness in university students from different careers. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2018 Nov. 13 [cited 2024 Jul. 22];24(1):84-96. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/3592

Authors

Sonia de la Portilla Maya
Universidad de Manizales
smaya@umanizales.edu.co
http://orcid.org/0000-0002-8529-6693
Perfil Google Scholar
Carmen Dussán Lubert
Universidad de Caldas
carmen.dussan@ucaldas.edu.co
http://orcid.org/0000-0002-8093-6487
Perfil Google Scholar
Diana Marcela Montoya Londoño
Universidad de Caldas
diana.montoya@ucaldas.edu.co
http://orcid.org/0000-0001-8007-0102
Perfil Google Scholar
Javier Taborda Chaurra
Universidad de Caldas
javier.taborda@ucaldas.edu.co
http://orcid.org/0000-0001-5917-5778
Perfil Google Scholar
Luz Stella Nieto Osorio
Universidad de Caldas
luz.nieto@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-1437-8664
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective: To establish the status of sleep quality and excessive daytime sleepiness (EDS) in undergraduate students of different careers at a public University in Manizales during the first semester of 2016. Method: A cross-sectional descriptive study, in which 547 students voluntarily participated in the research was carried out. The instruments used were the Epworth Sleepiness Scale (ESE) and the Pittsburg Sleep Quality Index (PSQI). To compare the different averages of the total scores between male and female students, the Student t-test for independent means (or the Mann-Whitney U, in case there was no normality in the data) was used. Dependence between qualitative variables was determined by Pearson’s Chi-square test. Results: The sample was composed by 258 women (47.2%) and 289 men (52.8%), whose mean ages and standard deviations were 22.9 years and 3.8 years for men, and 20 years, 9 years and 2.7 years for women. It was found that, in general, students tend to have a quality of sleep that deserves medical attention and treatment (77.1%). It was also found that 70.3% show mild or moderate somnolence. Conclusion: Poor sleep quality and associated daytime sleepiness occur in different careers and disciplines, and not only in health undergraduates. Early intervention is required as well as more education in relation to sleep hygiene.

1. Carrillo-Mora P, Ramírez-Peris J, Magaña-Vásquez K. Neurobiología del sueño y su importancia: antología para el estudiante universitario. Revista de la Facultad de Medicina. 2013; 56(4): 5-15.

2. Buela-Casal G, Sánchez AI. Trastornos del sueño. Madrid: Editorial Síntesis; 2002.

3. Vassalli A, Dijk DJ. Sleep functions: Current questions and new approaches. Eur J Neurosci. 2009; 29: 1830-1841.

4. Cardinali D. Neurociencia aplicada. Sus fundamentos. Madrid: Panamericana Medica; 2007.

5. Åkerstedt T. Work hours, sleepiness and the underlying mechanisms. Journal of Sleep Research. 1995; 4(2): 15-22.

6. Marín-Agudelo H, Vinaccia S. Evaluación y tratamiento de la somnolencia diurna excesiva: una revisión. Revista Psicología y Salud. 2004; 14(2): 245-255.

7. Talero-Gutiérrez C, Duran-Torres F, Pérez-Olmos I. Sueño: características generales. Patrones fisiológicos y fisiopatológicos en la adolescencia. Revista Ciencias de la Salud. 2013; 11(3): 333-348.

8. Escribano-Barreno C. Matutinidad-vespertinidad, rendimiento académico y variaciones de la atención durante la jornada escolar: control de la influencia de la edad, el tiempo de sueño y la inteligencia. Disponible en: http://eprints.ucm.es/17100/1/T34029.pdf.

9. Hershner S, Chervin R. Causes and consequences of sleepiness among college students. Nature and Science of Sleep. 2014; 6: 73-84.

10. Guzmán E. Los mil abrazos de morfeo. Aproximación al sueño, a los sueños y a los ritmos. Colombia: Universidad Nacional de Colombia; 2001.

11. Marín-Agudelo H. Regulación del sueño, somnolencia excesiva, y calidad de vida en estudiantes universitarios. Revista Pensando Psicología. 2011; 7(12): 43-53.

12. Marín-Agudelo HA, Vinaccia S. Contribuciones desde la medicina comportamental del sueño, al manejo de la somnolencia excesiva diurna. Psicología desde el Caribe. 2005; 14: 95-116.

13. Marín-Agudelo HA, Vinaccia S. Modelo cognitivo-comportamental del síndrome de narcolepsia, cataplejía: exposición teórica. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica. 2005; 10: 153-172.

14. Pérez-Olmos I, Talero-Gutiérrez C, González-Reyes R, Moreno C. Ritmos circadianos de sueño y rendimiento en estudiantes de medicina. Revista Ciencias de la Salud. 2006; 4: 147-157.

15. Pérez-Olmos I, Muñoz-Delgado J, González-Reyes R, Talero-Gutiérrez C. Sleep quality perception in youth population. Revista Ciencias de la Salud. 2012; 10(1): 7-19.

16. Rosales E, Egoavil M, La Cruz C, Rey de Castro J. Somnolencia y calidad del sueño en estudiantes de medicina de una universidad peruana. Revista Anales de la Facultad de Medicina. 2007; 68(2): 150-158.

17. Barrenechea-Loo M, Gómez-Zeballos C, Huaira-Peña A, Pregúntegui-Loayza I, Aguirre-González M, De Castro-Mujica R. Calidad del sueño y excesiva somnolencia diurna en estudiantes de tercero y cuarto año de medicina. Revista Cimel. 2010; 15(2): 54-58.

18. Kloss J, Nash C, Horsey S, Taylor D. The Delivery of Behavioral Sleep Medicine to College Students. Journal of Adolescent Health. 2011; 48: 553-561.

19. Marín A. Estado del arte sobre estudios actuales en hipersomnias. Medellín: Universidad Cooperativa de Colombia; 2001.

20. Chica-Urzola H, Escobar-Córdoba F, Echeverry-Chabur J. Evaluación clínica del hipersomnio. Revista Colombiana de Psiquiatría. 2004; 33: 45-63.

21. Escobar-Córdoba F, Cortés-Rueda M, Canal-Ortiz J, Colmenares-Becerra L, Becerra-Ramírez H, Caro-Rodríguez C. Somnolencia diurna excesiva en estudiantes de tercer semestre de medicina de la Universidad Nacional de Colombia. Rev. Fac. Med. 2008; 56(3): 235-244.

22. Myland-Kaufman D. Neurología clínica para psiquiatras. España: Elsevier; 2008.

23. Gutiérrez-Díaz D. Privación crónica de sueño en adolescentes universitarios y su influencia en el rendimiento académico. Disponible en: http://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/9960/1/GutierrezDiazDianaPaola2012.pdf.

24. Jacques CH, Lynch JC, Samkoff JS. The effects of sleep loss on cognitive performance of resident physicians. J Fam Pract. 1990; 30(2): 223-229.

25. Rubin R, Orris P, Lau SL, Hryhorczuk DO, Furner S, Letz R. Neurobehavioral effects of the on-call experience in housestaff physicians. J Occup Med. 1991; 33(1): 13-18.

26. Nelson CS, Dell’Angela K, Jellish WS, Brown IE, Skaredoff M. Residents’ performance before and after night call as evaluated by an indicator of creative thought. J Am Osteopath Assoc. 1995; 95(10): 600-603.

27. Lockley SW, Evans EE, Cade BE, Lee CJ, Landrigan CP, Rothschild JM, et al. Effect of reducing interns’ weekly work hours on sleep and attentional failures. N Engl J Med. 2004; 351(18): 1829-1837.

28. Barrera N. Alternaciones en el desempeño cognitivo y clínico asociadas a la privación de sueño en residentes de especialidades médicas. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu.co/2471/1/597930.2010.pdf.

29. Gellis L, Park A, Stotsky M, Taylor D. Associations Between Sleep Hygiene and Insomnia Severity in College Students: Cross-Sectional and Prospective Analyses. Behavior Therapy. 2014; 45: 806-816.

30. Lema L, Salazar I, Varela M, Tamayo J, Rubio A, Botero A. Comportamiento y salud de los jóvenes universitarios: satisfacción con el estilo de vida. Revista Pensamiento Psicológico. 2009; 5(12): 71-88.

31. Steptoe A, Peacey V, Wardle J. Sleep duration and health in young adults. Arch Intern Med. 2006; 166: 1689-1692.

32. Tafoya S, Jurado M, Yépez N, Fouilloux M, Lara M. Dificultades de sueño y síntomas psicológicos en estudiantes de medicina de la ciudad de México. Medicina. 2013; 73(3): 247-251.

33. Díaz-Cabezas R, Ruano I, Chacón A. Estudio de los trastornos del sueño en Caldas, Colombia (SUECA). Acta Médica Colombiana. 2009; 34(2): 66-72.

34. Veldi M, Aluoja A, Vasar V. Sleep quality and more common sleep-related problems in medical students. Sleep Med. 2005; 6: 269-275.

35. Hernández-Sampieri R, Fernández-Collado C, Baptista-Lucio M. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill; 2010.

36. Chica-Urzola H, Escobar-Córdoba F, Eslava-Schmalbach J. Validación de la Escala de Somnolencia de Epworth. Revista de Salud Pública. 2007; 9(4): 558-567.

37. Johns MW. A new method for measuring daytime sleepiness: The Epworth Sleepiness Scale. Sleep. 1991; 14: 540-545.

38. Buysse DJ, Reynolds III CHF, Monk TH, Berman SR, Kupfer DJ. The Pittsburgh Sleep Quality Index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry. 1989; 2: 193-213.

39. Escobar-Córdoba F, Eslava-Schmalbach J. Validación colombiana del índice de calidad de sueño de Pittsburgh. Revista de Neurología, 2005; 40(3): 150-155.

40. Sheskin DJ. Handbook of parametric and nonparametric statistical procedures. Boca Ratón: Editorial Chapman & Hall; 2007.

41. Cheng SH, Shih CC, Lee IH, Hou YW, Chen KC, Chen KT, et al. A study on the sleep quality of incoming university students. Psychiatry Res. 2012; 197(3): 270-274.

42. Manzar D, Moiz J, Zannat W, Spence D, Pandi-Perumal S, BaHammam A, et al. Validity of the Pittsburgh Sleep Quality Index in Indian University Students. Oman Medical Journal. 2015; 30(3): 193-202.

43. Machado-Duque M, Echeverri-Chabur J, Machado-Alba J. Somnolencia diurna excesiva, mala calidad del sueño y bajo rendimiento académico en estudiantes de Medicina. Revista Colombiana de Psiquiatría. 2015; 44(3): 137-142.

44. Del Pielago A, Failoc VE, Plasencia EA, Díaz C. Calidad del sueño y estilo de aprendizaje en estudiantes de medicina humana de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Acta Méd. Peruana. 2013; 30(4): 63-68.

45. Gaultney JF. The prevalence of sleep disorders in college students: Impact on academic performance. J Am Coll Health. 2010; 59(2): 91-97.

46. Sweileh WM, Ali IA, Sawalha AF, Abu-Taha AS, Zyoud SH, Al-Jabi SW. Sleep habits and sleep problems among Palestinian students. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2011; 5(1): 25.

47. Tlatoa-Ramírez H, Ocaña-Servín H, Márquez-López M, Bermeo-Méndez J, Gallo-Avalos A. El género, un factor determinante en el riesgo de somnolencia. Medicina e Investigación. 2015; 3(1): 17-21.

48. Ripp J, Bellini L, Fallar R, Bazari H, Katz J, Korenstein D. The Impact of Duty Hours Restrictions on Job Burnout in Internal Medicine Residents: A Three-Institution Comparison Study. Academic Medicine. 2015; 90(4): 494-499.

49. Surani A, Zahid S, Surani A, Ali S, Mubeen M, Khan R. Sleep quality among medical students of Karachi, Pakistan. JPMA. The Journal of the Pakistan Medical Association. 2015; 65(4): 380-382.

50. Mirghani H, Ahmed M, Elbadawi A. Daytime sleepiness and chronic sleep deprivation effects on academic performance among the Sudanese medical students. Journal of Taibah University Medical Sciences. 2015; 10(4): 467-470.

51. Borquez P. Calidad del sueño, somnolencia diurna y salud autopercibida en estudiantes universitarios. Eureka. 2011; 1: 80-91.

52. Fontana S, Raimondi W, Rizzo M. Calidad del sueño y atención selectiva en estudiantes universitarios: estudio descriptivo transversal. Med Ware. 2014; 14(8): 1-20.

53. Escobar F, Folino O, Eslava J. Calidad del sueño en mujeres víctimas de asalto sexual en Bogotá. Rev. Fac. Med. 2006; 54(1): 12-23.

54. Muñoz-Pareja M, Loch M, Dos Santos H, Sakay M, Durán A, Maffei S. Factores asociados a mala calidad de sueño en población brasilera a partir de los 40 años de edad: estudio vigicardio. Gac Sanit. 2016; 30(6): 444-450.

55. Beebe DW. Cognitive, behavioral, and functional consequences of inadequate sleep in children and adolescents. Pediatr Clin North Am. 2011; 58(3): 649-665.

56. Owens J. Insufficient Sleep in Adolescents and Young Adults: An Update on Causes and Consequences. Pediatrics. 2014; 134(3): 921-932.
Sistema OJS - Metabiblioteca |