Authors
Abstract
Objective: To identify management indicators for the promotion of habits and healthy life styles through physical education, recreation and sports in educational institutions, Universidad San Buenaventura, Fundación Universitaria Luis Amigo and the Universidad de Antioquia training Centers. Material and Methods: qualitative research was the focus of the research as well as the historical-hermeneutical approach. The method used was documental analysis in order to understand real teaching practices in the educational sector and unveal management indicators. Results: The institutional speeches manifested the hygienization and therapeutic effect value of Physical Education, intention which can be observed in the different educational cycles where social and educational relevance are assigned to the responsable management of the body from the training in healthy body hygiene habits. Conclusion: According to health models in the school, developments dealing with hygienic and biomedical orienteation in the country were found. With a poor presence but without an adequate explanation, orientations for the critical approach on health favoring welfare were found. In many of the studied cases there are conceptual foundations to promote health as a transverse subject in the schools curricula from tohe orientations given by international organizations such as OMS and OPS.
Keywords:
References
Triviños A. Introdução à pesquisa em ciências sociais. A pesquisa cualitativa em educação. 17a ed. São Paulo: Editora Atlas; 2008.
Bardín L. Análisis de contenido. 1ª Ed. Madrid: Akal; 1986.
Alcaldía de Medellín. Manejo de libros y registros reglamentarios de educación. Medellín: Secretaría de educación; 2009.
Santos A, Madureira J. Metodologia das ciências sociais. 13ª ed. Porto: Edições Afrontamento; 2005.
Prinz A, Drexsler G, Werle V. Didática da educación física e inclusión. Revista brasileira de ciências do esporte, Rio de Janeiro. 2007;28:103-119.
Constitución Política de Colombia. Bogotá: Intermedio; 2002.
Galantini G. Cuerpo y salud en la modernidad: origen del surgimiento de la educación física [serie en internet]. 2001;36:1-12 [consultado 2012 Abr 10]. Disponible en: http://www.efdeportes.com/indic36.htm
Poulantzas N. Estado, poder y socialismo. España: Editorial Siglo XXI; 1980.
Foucault M. El orden del discurso. 5a edición. Barcelona: Fabula Editores; 2010.
Rodríguez T. Modernidad terapeutizada y postmodernidad higienista: entre la obligación y la obsesión. Revista Salud de los Trabajadores, Maracay. 2004;12(1):55-59.
Faleiros V, Faleiros E. Uma visão histórica da violência contra crianças e adolescentes. Em: Faleiros V, Faleiros E, editores. Escola que protege: enfrentando a violência contra crianças e adolescentes. 2ª Ed. Brasília: Ministério da Educação; 2008. p. 15-26.
Molina V. Promoción de la salud desde la pedagogía de la motricidad. Revista Efdeportes [en línea]. 2004;78:15p. [consultado 2012 Jun 8]. Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd78/motric.htm
Freire P. Pedagogía del oprimido. Historias de las ideas pedagógicas. 1ª ed. México: Siglo XXI; 1998.
Arboleda R. La tercera ruta: una apuesta metodológica de indagación en torno al cuerpo y la motricidad. Revista Educación Física y Deporte, Medellín. 2011;30(1):355-364.
Murcia N, Portela H, Orrego J. La clase de educación física: Voces que reclaman reconocimiento social. Un imaginario que emerge en los jóvenes manizalitas 1ª ed. Armenia: Editorial Kinesis; 2005.
Cantera M, Devís J. La promoción de la actividad física relacionada con la salud en el ámbito escolar. Implicaciones y propuestas a partir de un estudio realizado entre adolescentes. Revista Apunts, Barcelona. 2002;67:54-62.
Brugnerotto F, Simões R. Lilacs [base de datos en internet]. Río J.: Physis; 2009 [consultado 2012 May 7]. Disponible en: http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/es/lil-525979
Granda E. El compromiso social de la investigación social en salud. En: Betancourt O, Breilh J, Granda E, editores. Reproducción social y salud.1ª ed. Guadalajara: Editorial Universidad de Guadalajara; 1991. p. 40-58.
Restrepo H. Agenda para la acción en promoción de la salud. En: Restrepo H, Málaga H, editores. Promoción de la salud: Cómo construir vida saludable. 1ª ed. Bogotá: Editorial Médica Internacional; 2001. p. 34-55.
Emiliozzi M. Fragmentos de cuerpos despojados: una arqueología y una genealogía de los discursos del cuerpo en el Diseño Curricular de la Educación Física. Revista de Educación Física y Deportes, Medellín. 2011;30(2):675-678.
Breilh J. Epidemiología crítica. Ciencia emancipadora e interculturalidad. 1ª ed. Buenos Aires: Lugar Editorial; 2003.
Molina V, Tabares F. Una mirada al ocio en sociedades de la periferia teniendo como referente el paradigma de la modernidad/colonialidad. Espac. abierto. 2009;18(1):87-99.
Da Silva M, Mascarenhas F. O Direito Ao Esporte E Lazer: Apontamentos Críticos À Sua Mistificação. Revista Licere, Belo Horizonte. 2012;15(2):1-26.
Hernández J. Lilacs [base de datos en internet]. Santander: Universidad Industrial de Santander; 2007 [consultado 2012 May 7]. Disponible en: http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/es/lil539961