How to Cite
1.
Realpe Delgado C, Marín Blandón MA, Pico Merchán ME. -. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2006 Jan. 1 [cited 2024 May 20];11:95-105. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/1937

Authors

Cecilia Realpe Delgado
Universidad de Caldas. Manizales
cecilia.realpe@ucaldas.edu.co
María Adiela Marín Blandón
Universidad de Caldas. Manizales
dolly.gonzalez@ucaldas.edu.co
María Eugenia Pico Merchán
Universidad de Caldas. Manizales
maria.pico@ucaldas.edu.co

Abstract

The following text is the result of an analytical empirical study in which the perception that users, personnel,  professors and students of the medicine and infirmary programs of the Universidad de Caldas had on the  tertiary care quality of Manizales: Hospital Santa Sofía and the Clínica Villapilar, after the suspension of the  health services carried out at the Hospital de Caldas between October and December 2004. The research also describes the perception of professors, students and hospital personnel of the said institutions, on the  development of the welfare educational relation for the formation of the human resource in healthcare. The  perception of the different actors was determined by means of the application of structured and specific  surveys for each participating group. The collected data was processed with the statistical program SPSS for  the result analysis. In general terms, user satisfaction was found, in regards to service quality in spite of the  deficiencies to access specialized consultations, medications and diagnostic means, among others. Regarding the development of the welfare educational activities, its fulfillment varies between a 50% and 94%, the  highest percentage corresponding to the hospital personnel. The results were socialized with the sanitary  authorities and the different actors from the health and education sectors. The closing report was sent to the Governor of Caldas, to the Mayor of Manizales and to the Vice–rectory of Research and Graduate degrees of  the Universidad de Caldas.

Acuerdo 000003 del 12 de mayo de 2003. Criterios de evaluación y verificación de los convenios docente-asistenciales necesarios para desarrollar los programas de pregrado o postgrado en el área de salud.

Constitución Política de Colombia. 1991.

Decreto 190 de 25 de enero de 1996. Reglamentación de la relación docente-asistencial. Ministerio de Salud.

Decreto 1011 de abril 3 de 2006. Sistema Obligatorio de Garantía de Calidad de la Atención de Salud del Sistema General de Seguridad Social en Salud. Ministerio de la Protección Social.

Defensoría del Pueblo. Derechos económicos, sociales y políticos. Derecho a la salud. Bogotá, D. C., 2004.

Ley 100 de 23 de diciembre de 1993. Sistema Integral de Seguridad Social en Colombia.

Ley 735 de 27 de febrero de 2002. Por el cual se declaran monumentos nacionales, el Hospital San Juan de Dios y el Instituto Materno-Infantil; se adoptan medidas para la educación universitaria y se dictan otras disposiciones.

Modelo de Evaluación de la Relación Docencia-Servicio. Criterios Básicos de Calidad para Centros de Prácticas Formativas. Programa Apoyo a la Reforma en Salud. Organización Panamericana de la Salud. Ministerio de la Protección Social. Bogotá: 2004.

Hospital de Caldas. Informe de Gestión. 2003.

Hospital de Caldas. Estadísticas. Oficina de Calidad. 2004.

Realpe, C., Marín, A., Pico M. E. Estudio comparativo de la prestación de servicios de salud en el tercer nivel de atención en Manizales, antes y después de la suspensión de servicios del Hospital de Caldas. 2004. Revista Hacia la Promoción de la Salud 2005; 10: 59:67.
Sistema OJS - Metabiblioteca |