Authors
Abstract
Objective: To explore the perception of nursing professionals regarding teaching and learning methods and strategies for the care of elimination stomas. Materials and Methods: A qualitative phenomenological study was conducted with six nurses between 2021 and 2022. Data collection involved semi-structured interviews guided by a structured question framework. Thematic analysis was performed using ATLAS.ti software, categorizing key aspects of the phenomenon under study. Results: The analysis revealed several interconnected themes. First, the handling of medical devices for stoma care is influenced by limited education and specialized training, insufficient administrative support, and lack of individualized guidance. Additionally, teaching and learning methods used by nurses require a personalized approach, incorporating didactic materials and promoting patient autonomy to enhance learning outcomes. Furthermore, various obstacles and barriers hinder effective teaching, including limited technical skills among healthcare professionals, diverse patient learning needs, and emotional and psychological barriers faced by patients. Conclusions: There are gaps in nurses’ ability to effectively assume the role of health educators. Additionally, patient needs require institutional and administrative commitment to allocate resources and tools that facilitate adaptation to elimination stomas, ultimately reducing the emotional and psychological burden associated with this condition.
Keywords
References
2. Marce1 I, Pellegrini E, Villalba JC, Reyes MB. Complicaciones quirúrgicas tempranas de las ileostomias y colostomias. Rev UN Med. 2022;11(1):49–64.
3. Li F, Deng B, Xu L, Song M, Li X. Practice and Training Needs of Staff Nurses Caring for Patients With Intestinal Ostomies in Primary and Secondary Hospitals in China: A Cross-Sectional Survey. J Wound Ostomy Cont Nurs. 2019 Sep;46(5):408–12.
4. Mills S, Kraftl P. Informal education, childhood and youth: Geographies, histories, practices. Palgrave Macmillan; 2014. 1–295 p.
5. Artola Etxeberría M, García Moreno V, García Manzanares ME, Milagros MF. Guía de recomendaciones prácticas. Ostomía en Atención Primaria. IM&C. 2023.
6. Gómez Rodríguez I. Atención de enfermería al paciente ostomizado. NPunto. 2022;V(47):4–32.
7. Alcalá-Gutierrez P. Impacto en la calidad de vida y utilización de recursos sanitarios en pacientes con colostomía permanente [Tesis de doctorado] Universidad de Málaga. Universidad de Malaga; [Internet]. 2017. Recuperado en:https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/16234/TD_ALCALA_GUTIERREZ_Purificacion.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8. Arenas Bustinza JE. Comunicación intrafamiliar y afrontamiento a la enfermedad en mujeres institucionalizadas con cáncer cervical del hospital III Goyeneche Arequipa - 2019. Tesis de Pregrado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa; 2020.
9. Nova-Rodríguez JM, Camargo FA, Garzón LP, Pereira-Flórez MC, Calderón-Venegas K. Perfil epidemiológico de la población con ostomías de eliminación de una institución de salud de Colombia. Enferm Dermatol. 2018;12(33):24–31.
10. Jiménez Muñoz R. Teleasistencia de Enfermería al paciente ostomizado en el medio rural. Paraninfo Digit. 2023 Nov;(35):foroIE23m3v3.
11. del Sol Plaza S, González Sánchez MP. Atención integral al paciente ostomizado. apertura de consulta de ostomía. Enfuro. 2019;(136):11–3.
12. Bonill-De Las Nieves C, Capilla Díaz C, Celdrán-Mañas M, Morales-Asencio JM, Hernández-Zambrano SM, Hueso-Montoro C. Ostomy patients’ perception of the health care received. Rev Latino-Am Enferm. 2017;25:1–8.
13. Cárdenas Camacho JC, Velásquez Pinillos MA. Propuesta metodológico evaluativa para optimizar la calidad educativa del programa de enfermería técnica del instituto superior tecnológico público “Monsefú.” Universidad César Vallejo; 2019.
14. Fuster Guillen DE. Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Represent. 2019;7(1):201–29.
15. Arias-Odón FG. El proyecto de la investigación, Introducción a la metodología científica. 6a ed. Editorial Episteme, editor. 2021. 81 p.
16. Mata Solís LD. Entrevistas semiestructuradas en investigación cualitativa. Investigalia. 2020.
17. Bonilla-García MÁ, López-Suárez AD. Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de moebio. 2016 Dec;57(57):305–15.
18. Minsalud. Resolución 8430 de 1993. [Internet]. 1993 [cited 2016 Aug 19]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
19. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki: principios éticos para la investigación médica sobre sujetos humanos. [Internet]. 2000. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticospara-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
20. Abdelmohsen SA. Effectiveness of Structured Education on Patient’s Knowledge and Practice Regarding Colostomy Care. Asia-Pacific J Oncol Nurs. 2020 Oct;7(4):370–4.
21. Kadam A, Shinde MB. Effectiveness of Structured Education on Caregiver’s Knowledge and Attitude Regarding Colostomy Care. Artic Int J Sci Res. 2014;3(4):586–93.
22. Romero Rodríguez JM. Estrategias de aprendizaje para visuales, auditivos y kinestésicos. Cuad Educ y Desarro. 2016;(5):12.
23. Dalmolin A, Girardon-Perlini NMO, de Carli Coppetti L, Camponogara Rossato G, Sonego Gomes J, Nunes da Silva ME.Educational video as a healthcare education resource for people with colostomy and their families. Rev Gauch Enferm. 2017 Apr;37(spe):e68373.
24. Zhang JE, Wong FKY, You LM, Zheng MC. A qualitative study exploring the nurse telephone follow-up of patients returning home with a colostomy. J Clin Nurs. 2012;21(9–10):1407–15.
25. Cabello Martín E. Evaluación del impacto físico, social y emocional de los pacientes portadores de colostomías. Tesis de grado, Universidad de La Laguna; 2020.
26. Cala VC, Zapata Boluda R. Educación y salud en grupos vulnerables. Almería U de, editor. Editor Univ Almer. 2019;1125–30.