How to Cite
Alfonso, M. (2011). Contributions to the construction of the professional identity of the theater teacher. An analysis of the teaching-learning situations of theater in the teachers’ training context. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 5, 154–171. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9294

Authors

Miguel Alfonso
Universidad Pedagógica Nacional
a@gmail.com

Abstract

This article contributes to the debate about the construction of knowledge and the professional identity of the theater teacher. From the information gathered in the practical subject classes from the Scenic Arts Baccalaureate at Universidad Pedagógica Nacional, and supported on an anthropological view of knowledge and in the Combined Didactic Action Theory, the article explains how knowledge and identity processes shape in social planes in which the body, interactions and mediations centered in the body are examples which produce the meaning of the professional work.

Abirached, R. (1994). La crisis del personaje en el teatro moderno. Madrid: Publicaciones de la asociación de directores de escena de España.

Alfonso, M. (2008). “Complejidades en la investigación de la transformación del saber artístico en saber escolar”. En: Revista Pensamiento, palabra y obra. Facultad de Artes. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.

Bautier, E. (1997). Pratiques langagières, activités des éleves et apprentissages. Colloque Défendre et Transformer l´Ecole pour tous. Marseille.

Brousseau, G. (1990). “¿Qué pueden aportar a los enseñantes los diferentes enfoques de la didáctica de las matemáticas? En: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Vol. 8, No. 31: 259-267.

Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.

Buysse, A. (2007). Le théatre: au-delá jeu. Cahiers de la section des sciences de l´education. Suisse: Université de Genéve.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Grenoble: La pensé sauvage.

De Amore, B. (2005). Bases filosóficas, pedagógicas y conceptuales de la Didáctica de la Matemática. Barcelona: Reverte.

De Toro, F. (1992). Semiótica del teatro. Del texto a la puesta en escena. Buenos Aires : Galerna.

Erikson, E. (1983). Infancia y sociedad. Buenos Aires: Horme-Paidós.

James, W. (1989). Los principios de la psicología. México: Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. (1996). Emancipación y diferencia.Buenos Aires: Ariel.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Mead, G. H. (1974). Mind, Self & Society. Chicago.

Rickenmann, R. (2005). Activité conjointe et significations: une analyse sociosémiotique des interactions dans les établissements médicosociaux pour personnes âgées.

Sensevy, G. & Mercier, A. (2007). Agir ensemble. L’action conjointe du professeur et des élèves dans le système didactique. Rennes: PUR.

Suchman, L. (1987). Plans and situated actions: the problem of human/machine communication. Cambridge: Cambridge University Press.

__________. (1987). “Those who understand: Growth in Teaching”. En: Educational researcher, Vol. 15, No. 2.

Stanislavsky, C. (2009). El trabajo del actor sobre sí mismo en el trabajo creador de la encarnación. Barcelona: Alba.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |