How to Cite
Loaiza Zuluaga, L. F. (2011). Towards the professors’ poetics. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 5, 83–92. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9283

Authors

Luis Fernando Loaiza Zuluaga

Docente Departamento de Artes Escénicas de la Universidad de Caldas. Magister en educación de la Universidad de Caldas. Licenciado en Artes Escénicas con énfasis en teatro de la Universidad de Caldas.

Universidad de Caldas
a@gmail.com

Abstract

In this article the results of the Master’s Thesis The Professor’s Poetics: Reflections around the Presentation of the Actuation Professor Role in the Scenic Arts classrooms, which was submitted as graduation requirement for the MSc in Education at Universidad de Caldas, are presented.

It starts with the idea that professors, when they teach, enter an interaction process with their students in which they assume their role. This role is socially idealized and it is re-configured by each professor in their encounters with the students in the classroom. To observe this interaction the complexity of the professor role has been analyzed from the theatrical theory as a reference framework, because it is centered in the development of the action and human contradictions on stage whether they are or are not mediated by the theatrical character.

In this way the reference framework from the basic premise “if epistemological reflections are conformed as the sciences didactics framework, aesthetic reflections can constitute the arts didactics framework” has been formed. Theatrical art nourishes in one way or another, from real life, reason why its basic principles offer a fertile view to recognize the individual’s poetic, creative and liberating possibilities in the social reality, and in this case, in the educational reality.

Abirached, Robert. (1994). La crisis del personaje en el teatro moderno. Madrid: Asociación de directores de escena de España.

Alatorre, Claudia Cecilia. (1999). Análisis del drama. México D.F.: Gaceta.

Aristóteles. (1990). Poética. Introducción, traducción del griego y notas. Ángel Capelletti. Venezuela: Monte Avila.

Cárdenas, A. (2003). “Discurso teatral y pedagogía del lenguaje”. En: Folios, No. 18. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Comelles, Salvador. (2009). “La dramaturgia docente. Una perspectiva dramatúrgica de la clase universitaria como situación comunicativa”. Tesis doctoral inédita.

Duque Mesa, Fernando. (1994). “El personaje teatral en la dramaturgia colombiana”. En: Investigación y Praxis teatral en Colombia.Bogotá: COLCULTURA.

Chevallier, Jean-Frédéric. (2004). “Introducción: Hacia un teatro del presentar”. En: Actas del primer coloquio internacional sobre el gesto teatral contemporáneo. México:Escenología/UNAM/UCM/Proyecto3.

García, Santiago. (1989). Teoría y práctica del teatro. Santafé de Bogotá: Ediciones La Candelaria.

Goffman, Erving. (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Guiraud, Pierre. (1994). El lenguaje del cuerpo. México: Fondo de Cultura Económica.

___________. (1997). La semiología. México:Siglo XXI editores.

Rozo, Pedro Miguel. (2009). Diplomado sobre dramaturgia: Fundamentación teórica. Material de referencia para diplomado en dramaturgia desarrollado entre la Gobernación de Cundinamarca y la ASAB. Texto inédito.

Ubersfield, Anne. (1997). La escuela del espectador. Madrid: Asociación de directores de escena de España.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |