How to Cite
Vázquez Lomelí, C. M. (2010). Critique and creation: strange couple and indispensable relationship. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 4, 29–39. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9256

Authors

Carlos Manuel Vázquez Lomelí

Licenciado en Dirección Escénica por el Instituto Estatal de Teatro y Artes Plásticas de Bielorrusia, Minsk, ex-URSS. Magíster en Pedagogía Teatral por el Instituto Estatal de Teatro, Música y Cinematografía de San Petersburgo (antes Leningrado), Rusia, ex-URSS.

Instituto Estatal de Teatro y Artes Plásticas de Bielorrusia, Minsk
a@gmail.com

Abstract

The article reflects on the perception critics have in Mexico about theater critique. The vision is also argued from the experience of stage direction. Similarly the article is intended to set critique in a double aspect: the first one, already implicit as a social function, and the second one explicit like a theoretical-methodological epistemic mechanism as a conscience reflection of the theater director. All this to organically connect the theater review activity promoting the director’s professional view, thus suggesting the possible critic-director relationship in order to strengthen creatively and communicatively the scenic Mexican (and Latin American) phenomena in the pursuit of a shared social and human development.

Aguilar Zinser, Luz Emilia. (2003). “Panorama Actual del Ofi cio”. En: Revista Paso de Gato, No. 7, año 2. México: Anónimo Drama Ediciones.

Bert, Bruno. (2003). “El presente de la crítica”. En: Revista Paso de Gato, No. 7, año 2. México: Anónimo Drama Ediciones.

Capetillo, Manuel. (2003). “En busca de una poética de la apreciación escénica”. En: Revista Paso de Gato, No. 7, año 2. México: Anónimo Drama Ediciones.

CONACULTA –CONSEJO NACIONAL PARA LA CULTURA Y LAS ARTES–. (2010). “La crítica teatral debe aspirar a convertirse ella misma en creación artística, en un género literario”. Sala de Prensa. Comunicado No. 1429. México. En: http://www.conaculta.gob.mx/sala_prensa_detalle.php?id=7655

Chabaud, Jaime. (2003). “Entre la autocrítica y el autoelogio”. En: Revista Paso de Gato, No.7, año 2. México: Anónimo Drama Ediciones.

De Ita, Fernando. (2003). “La crítica teatral del siglo XX en México”. En: Revista Paso de Gato, No. 7, año 2. México: Anónimo Drama Ediciones.

Giella, Miguel Ángel. (1994). De dramaturgos: Teatro Latinoamericano Actual. Buenos Aires:Corregidor.

Pavis, Patrice. (1984). Diccionario del teatro.Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.

________. (1994). El teatro y su recepción (semiología, cruce de culturas y postmodernismo). La Habana: UNEAC/Casa de las Américas.

Pérez Jiménez, Manuel. (2004). “Hacia una teoría de la crítica teatral”. Universidad de Alcalá, España. En: http://dspace.uah.es/jspui/bitstream/.pdf

Obregón, Rodolfo. (2003). “Necesidad en nuestro teatro”. En: Revista Paso de Gato, No. 7, año 2. México: Anónimo Drama Ediciones.

Sosa, Guadalupe. (2010). En: http://www.elsiglodetorreon.com.mx/noticia/97839.trasel-telon-la-criticateatral.html

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |