How to Cite
Chevallier, J.-F., & Mével, M. (2010). Strong text / Weak text. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 4, 16–28. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9255

Authors

Jean-Frédéric Chevallier

Director de escena y filósofo. Estudió filosofía, sociología y teatro al nivel maestría. Es Doctor
en estudios teatrales por la Universidad de la Sorbonne Nouvelle donde impartió clases.

a@gmail.com
Matthieu Mével

Escritor (teatro, poesía) y director de escena.

a@gmail.com

Abstract

Which is the aesthetic function of the theater text nowadays? Which effects do the words said by the actors produce in the audience? Maybe, and with the simple purpose of having a panoramic view of the contemporary situation, it will be possible to distinguish two opposites: on one side, the text includes holes and gaps which favor the audience involvement, allowing him/her to go into the words; on the other side, the text seems to be a concentration of energies and it can provoke a sensory agitation. In the first case we talk about weak text and in the second case we talk about strong text.

Beckett, Samuel. (1959). La dernière bande. Paris: Minuit.

Carroll, Lewis. (2002). Alice’s adventures in Wonderland. Nueva York: The modern library.

Céline, Louis-Ferdinand. (1952). Mort à crédit. Paris: Gallimard.

Cortázar, Julio. (1984). Rayuela. Madrid: Cátedra.

Chevallier, Jean-Frédéric. (2002). Essai d’approche et de définition d’un tragique du XXème siècle. Lille: ANRT.

Danan, Joseph. (1994). Passage des lys. Paris: Théâtre Ouvert.

Deleuze, Gilles. (1968). Différence et répétition. Paris: PUF.

Deleuze, Gilles & Guattari, Félix. (1980). Milles plateaux. Paris: Minuit.

Dubuffet, Jean & Simon, Claude. (1994). Correspondance. 1970-1984. Paris: L’Echoppe.

Elizondo, Salvador. (2000). El hipogeo secreto. México: Fondo de Cultura Económica.

Garcia, Rodrigo. (2003). L’histoire de Ronald le clown de Mc Donald’s seguido por J’ai acheté une pelle chez Ikea pour creuser ma tombe, Besançon: Les Solitaires Intempestifs.

Joyce, James. (1952). Ulysse. Paris: Gallimard.

Luca, Ghérasim. (1953). Héros-Limite. Paris: Le Soleil Noir.

Lyotard, Jean-François. (1980). “Capitalisme énergumène”. In Des dispositifs pulsionnels. Paris: Christian Bourgois.

________. (1993). Le postmoderne expliqué aux enfants. Paris: Galilée.

Müller, Heiner. (1979). Hamlet-Machine. Paris: Minuit.

Musil, Robert. (1995). L’homme sans qualités. Paris: Point Seuil.

Novarina, Valère. (1991). Je suis. Paris: P.O.L.

________. (2007). L’Acte inconnu. Paris: P.O.L.

Pasolini, Pier Paolo. (1990). “Calderón”. In Théâtre. Arles: Actes Sud-BABEL.

Simon, Claude. (1981a). Les Géorgiques. Paris: Minuit.

________. (1981b). Le Jardin des plantes. Paris: Minuit.

________. (1986). Discours de Stockholm. Paris: Minuit.

Vatt imo, Gianni. (1987). La fi n de la modernité. Paris: Seuil.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |