Authors
Abstract
The article: “Collective creation, didactics of theater”, leads to the encounter with theater didactics, a field that has not been investigated in an abundant manner and that, in this study, acquires some forms that are closer to its existence. Moving this way, around reflections about theater and its relation with history and didactic as elements that relate from staging as a collective creation methodology. The results of this research bring us closer to a conception of didactics of theater that is based on exploration, game, critical thinking, creative performance and staging aesthetics.
Keywords:
References
García, Santiago. (1994). Teoría y práctica del teatro. Bogotá, D.C.: Teatro La Candelaria.
Grotowski, Jerzy. (1970). Hacia un teatro pobre. Dinamarca: Siglo XXI Editores.
Jaramillo, María (1992). Nuevo teatro colombiano:arte y política. Medellín: Universidad de Antioquia.
Loaiza, Luis. (2010). La poética del docente:Reflexión en torno a la presentación del rol de docente de actuación en las aulas de clases de artes escénicas. Tesis Meritoria. Manizales: Universidad de Caldas.
Mallart, Juan. (2000). Didáctica: concepto, objeto y fi nalidad. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Martínez, Gilberto. (1994). Teatrario. Medellín: Secretaría de Educación y Cultura.
Pavis, Patrice. (1980). Diccionario de teatro.Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós comunicaciones.
Rickenmann, R. (2006). El rol de los artefactos culturales en la estructuración y gestión de secuencias de enseñanza-aprendizaje. Ginebra,
Suiza: Universidad de Ginebra.
Tamayo, Oscar. (2009). Didáctica de las ciencias. Manizales: Universidad de Caldas.
Zubiría, Miguel de (dir.). (2004). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Bogotá, D.C.: Fundación Internacional de Pedagogía Conceptual Alberto Merani.