Authors
Abstract
This article seeks to be a recognition and in turn a reflection on what cultural studies are, fields that adress social events of any community through artwork in its different manifestations, allowing to come to contextual conclusions from an overview of Social Anthropology. This methodological category approached from Federico García Lorca’s playwritings, is used to study the concept of kinship in the role of the mother in the 30s that is evident in each of the theatrical texts of this Spanish author.
References
Cabo Martínez, M.R. (1987). Fuerzas en confl icto en la dramaturgia de Lorca. Estudios de literatura, 22, 9-21.
García Lorca, F. (2002). Obras completas de Federico García Lorca. Recuperado de: http://biblio3.url.edu.gt/Libros/2011/oc_feg.pdf
Grüner, E. (1998). El retorno de la teoría crítica de la cultura: una introducción alegórica a Jameson y Zizek. En Fredric, J. & Slavoj, Z.
(Coords.), Estudios culturales. Refl exiones sobre el multiculturalismo (pp. 11-67). Buenos Aires:Paidós.
Hall, S. (2011). La cultura y el poder,conversaciones sobre los “cultural studies”.Buenos Aires: Amorrortu.
Jameson, F. (1995). Teoría de la posmodernidad.Madrid: Trott a.
Lévi-Strauss, C. (1988). Los fundamentos del intercambio. En Las estructuras elementales del parentesco (pp. 65-108). Barcelona: Paidós Ibérica.
Menéndez, E.L. (2006). Desaparición,resignifi cación o nuevos desarrollos de los lazos y rituales sociales. Revista Relaciones, XXVII(107),147-178.
QUER ANTICH, SANTIAGO. (1998).UN DRAMA DE FEDERICO GARCÍA LORCA. Literatura y lingüística, (11), 21-48. Recuperado de: htt p://www.scielo.cl/
scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58111998001100004&lng=en&tlng=en.10.4067/S0716-58111998001100004.
Restrepo, E. (2012). Antropología y estudios culturales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Sartre, J.-P. (1975). El idiota de la familia. Vol. 1.Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Tylor, E.B. (1871). Primitive Culture. 1 parte. En Primitive Culture. Reserches into the delelopment of the mythology, philosophy, religion language, art and custom (pp. 20-22). Londres: University of Toronto.