Authors
Abstract
In order to understand Eugenio Barba´s concept of Theatre Anthropology, this article identifies the differences between Theatre Anthropology and other Anthropology studies, considering first and foremost how the complexity of each category and the constant dialog does not allow establishing boundaries based on evidence, which frequently leads to confusion among one another. Furthermore when explaining “what Theatre Anthropology is not” can lead to indirectly identifying what Theatre Anthropology is. The order in which the concepts of other anthropologies are exposed is neither random nor chronological. It starts from the most distant antropologies Theatre Anthropology, to later address the most similar and then reaching Eugenio Barba’s Theatre Anthropology and its significance as an “independent” discipline.
Keywords:
References
Barba, E. (1994). La Canoa de Papel. Tratado de Antropología Teatral (1ª ed.). (Trad. R. Skeel).Argentina: Catálogos Editora.
Barba, E. (1997). Teatro. Soledad, Oficio y Revuelta (1ª ed.). (Trad. L. Masgrau y R. Skeel).Argentina: Catálogos Editora.
Barba, E., & Savarese, N. (2010). El Arte Secreto del Actor (4ª ed.). (Trad. R. Iza, Arturo G., R. Skeel, A. Wolf, Y. Porras y B. Bert). Perú: San Marcos E.I.R.L. Editor.
Barfield, T. (2001). Diccionario de Antropología. (Trad. C. Sánchez). Barcelona: Ediciones Bellaterra 2000, S.L.
Brecht, B. (1972). Pequeño Órganon para el Teatro. En La Política en el Teatro. Argentina:Editorial Alfa Argentina.
Decroux, E. (2008). Paraules sobre el Mim.(Trad. M. Miracle y M. Zaragoza). Barcelona:Institut del Teatre.
Grotowski, J. (1992-1993). El Performer.Revista Máscara, 11-12.
Herrera, P. (2010). Reflexiones sobre la Antropología teatral. El cuerpo entre lo universal y lo particular. II Congreso Internacional Artes en Cruce: bicentenarios latinoamericanos y globalización. Argentina: Universidad de Buenos Aires.
Pavis, P. (2000). El Análisis de los Espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine (1ª ed.). (Trad. E.Folch). Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
Pavis, P. (2008). Diccionario del teatro:dramaturgia, estética, semiología (1ª ed. -3ªreimp.). (Trad. J. Melendres). Argentina: Paidós.
Velasco, M.M. (1987). El Nuevo Teatro Colombiano y la Colonización Cultural. Bogotá:Editorial Memoria.
Watson, I. (2000). Hacia un Tercer Teatro (1ª ed.).(Trad. S. Epstein). España: Ñaque Editora.
Weisz, G., & Zorrilla, O. (1981). Se crea el seminario de investigaciones etnodramáticas de la UNAM. La Cabra, Revista de Teatro, 33-35, 1-4.