How to Cite
Fukelman, M. (2015). The concept of “independent theater” and its relationship with other terms. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 9, 160–171. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9089

Authors

María Fukelman

Licenciada y Profesora en Letras. CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Buenos Aires, Argentina

CONICET
mariafukelman@gmail.com

Abstract

Independent theater is a new way of doing and conceptualizing theater that emerged in Buenos Aires in late 1930, with the help of Leónidas Barletta (1902-1975) and his “Teatro del Pueblo” with the purpose of separating the Company leading actor, the commercial agent and the State, and its appearance involved numerous changes. Many terms (such as experimental theater, free theater, vocational theater, amateur cast, professional cast, philodrama sketches) were connected with “independent theater” and were used either in different circumstances or as synonyms thereof, or as parameters to make a difference in this category. These concepts are addressed in this paper considering different central concepts for their analysis.

Agilda, E. (1960). El alma del teatro independiente. Su trayectoria emocional. Buenos Aires: Intercoop.

Ciurans, E. (2004). Entrevista a Osvaldo Pellettieri. Assaig de teatre: revista de l’Associación de Investigació i Experimentació Teatral, 43, 87-97.

Dubatti, J. (2012a). Cien años de teatro argentino:del Centenario a nuestros días. Buenos Aires:Biblos.

Dubatti, J. (2012b). Para la historia del teatro independiente en Buenos Aires: los ‘Estatutos’ de la Agrupación Teatral La Cortina en 1940 (edición y comentario). Anuario de Estética y Artes, IV, 17-24.

Eco, U. (1985). El grupo 63, el experimentalismo y la vanguardia. En De los espejos y otros ensayos (pp. 99-11). Barcelona: Lumen. Larra, R. (1978). Leónidas Barletta. El hombre de la campana. Buenos Aires: Ediciones Conducta.

Longoni, A. (2013). Vanguardia y revolución como ideas-fuerza. En Vanguardia y revolución. Arte e izquierdas en la Argentina de los sesentasetenta (pp. 21-54). Buenos Aires: Ariel.

Marial, J. (1955). El teatro independiente. Buenos Aires: Ediciones Alpe.

Ordaz, L. (1957). El teatro en el Río de La Plata. Desde sus orígenes hasta nuestros días. Buenos Aires: Leviatán.

Pellettieri, O. (1990). Cien años de teatro argentino. Buenos Aires: Galerna.

Pellettieri, O. (1997). Una historia interrumpida.Teatro argentino moderno (1949-1976). Buenos Aires: Galerna.

Pellettieri, O. (Ed.). (2006). Teatro del Pueblo: una utopía concretada. Buenos Aires: Galerna.

Perinelli, R. (2014). El teatro independiente argentino. Una síntesis de su historia. En C. Quiroga (Comp.). V Congreso Argentino Internacional de Teatro Comparado (pp. 29-59).Buenos Aires: Leviatán.

Reyes, C.J. (1996). El Teatro: Las últimas décadas en la producción teatral colombiana.

En J.O. Melo (Comp.). Colombia Hoy. Santa Fe de Bogotá: Presidencia de la República.

También se utilizaron artículos, sin autor ni número de página, de las siguientes revistas:

Claridad. Tribuna del pensamiento izquierdista,año 6, n° 131, marzo de 1927.

Claridad. Tribuna del pensamiento izquierdista, año 6, n° 133, 30 de abril de 1927.

Metrópolis, n° 4, agosto de 1931.

Metrópolis, n° 6, octubre de 1931.

Metrópolis, n° 7, noviembre de 1931.

Metrópolis, n° 9, enero de 1932.

Metrópolis, n° 15, sin fecha.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |