How to Cite
Adame, D. (2015). The city and the theatre in the perspective of transdisciplinarity: an Experience in buenos aires. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 9, 77–89. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9082

Authors

Domingo Adame

Doctor en Letras Modernas. Docente de la Universidad Veracruzana. Xalapa, México.

Universidad Veracruzana
domingoadam@yahoo.com

Abstract

The aim of the research in which the present article is framed is to transcend the limits of theatre to generate trans-theatre, that is to say what is between, inside, and beyond theatre. This is to visualize relations that, from a disciplinary perspective, had remained hidden such, as the Theatre-City relationship. To support this work cross-disciplinary methodology that postulates the existence of different levels of reality, the acceptance of a “third included” beating the the classic binary logic, and the complexity in its dialogic, recursive and hologramatic aspects is used. The findings help identify the preponderant role of the Subject in trans-theatre and, in the particular case of this article, how the trans-citizen emerges.

Adame, D. (2009). Conocimiento y representación:un re-aprendizaje hacia la transteatralidad.Xalapa: Facultad de Teatro, Universidad Veracruzana.

Alcántara, J.R. (2010). Textralidad. Textualidad y teatralidad en México. México: Universidad
Iberoamericana.

Baudrillard, J. (1997). De la seducción. México:Red Editorial Iberoamericana.

Brook, P. (1986). El espacio vacío. Arte y técnica del teatro. Barcelona: Península.

Brook, P. (1997). Una dimensión diferente: La Calidad. En B. de Panafieu (Comp.). Gurdjieff.Caracas: Ganesha.

Camus, M. (1998). Paradigme de la Transpoésie.Bulletin Interactif du Centre International de Recherches et Études transdisciplinaires,
12. Publicado originalmente en Transversales Science/Culture, 44, mars-avril 1997.

Cantalapiedra, F. (1998). Teatralidad,transteatralidad y enunciado teatral. Teatro:revista de estudios teatrales, 13-14, 421-457.

Dubatti, J. (2012). Cien años de teatro argentino.Buenos Aires: Editorial Biblos.

Dubatti, J. (2013a, 12 de octubre). Distancia de Matías Umpierrez. Teatro y tecnología reunidos en escena para innovar. Tiempo
argentino. Recuperado de http://tiempo.infonews.com/2013/10/12/suplementocultura-111046-teatro-y-tecnologia-reunidosen-escena-para-innovar.php

Dubatti, J. (2013b, 20 de agosto). Alfonsina Storni: Poesía en movimiento. Recuperado de http://www.slideshare.net/fullscreen/artezblai/artez-188/70

Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores.Gadamer, H.-G. (1993). Arte y verdad de la palabra. Barcelona: Paidós.

Genette, G. (1982). Palimpsestes: la littérature au second degré. Paris: Editions du Seuil.

Lehmann, H.-T. (2001). Le théâtre postdramatique. Paris: L’Arche.

Nicolescu, B. (2009a). La transdisciplinariedad:Manifiesto. Hermosillo: Multiversidad Mundo Real Edgar Morin.

Nicolescu, B. (2009b). Qu’est-ce que la Réalité.Réflexions autour l´ouvre de Stéphane Lupascu.Montreal: Liber.

Nicolescu, B. (2013). Teoremas poéticos. Madrid:Siglo XXI-Salto de Página.

Núñez, N. (1987). Teatro Antropocósmico.México: SEP.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |