How to Cite
Cornago, Óscar. (2015). The theater of minimum actions. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 9, 11–34. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9077

Authors

Óscar Cornago

Doctor en Filosofía y Letras. Especialista en Teoría e Historia de las Artes Escénicas. Trabaja en el Centro de Ciencias Humanas y Sociales del Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Madrid, y forma parte de ARTEA y del Archivo Virtual de las Artes Escénicas. Madrid, España.

Centro de Ciencias Humanas y Sociales del Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Madrid
oscar.cornago@cchs.csic.es

Abstract

The aim of this article is to study the treatment of the collective dimension of the audience in performing arts following the social twist occurred since the year 2000. Taking as starting point the perspective of theater as representation, action and encounter, the article begins discussing the concept of “post-dramatic theater“ in relation to “post-spectacular theater”. Then, it continues with an analysis of the type of participation that is proposed to the audience in works where the actor leaves his central place to identify himself with the mediator role, opening a space where viewers are invited to place themselves. Finally, it concludes with the word as a form of action carried out by the audience. The scene becomes a space where activities such as listening, reading, thinking or being, regain their collective dimension as social tools.

Agamben, G. (1996). La comunidad que viene [1990]. (Trad. J.L. Villacañas y C. La Rocca). Valencia: Pre-Textos.

Arendt, H. (2005). La condición humana [1958].(Trad. R. Gil Novales). Barcelona: Paidós.

Asencio, S. (2014, septiembre 22). Delimitar un espacio y llegar lo más hondo posible. Societat Doctor Alonso.
Recuperado de http://www.tea-tron.com/societatdoctoralonso/blog/2014/09/22/delimitar-un-espacio-yllegar-lo-mas-hondo-posible/

Bauman, Z. (2004). La sociedad sitiada [2002].(Trad. M. Rosenberg y E. Zaidenwerg).Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Borralho, A., & Galante, J. (2015). Aller mourir plus loin. En Saison 2015-2016, Humain Trop Humain, CDN, Montepellier.

Brooke, M., & Casado, R. (2013). Y si el acontecimiento somos nosotros. En Ó.Cornago (Coord.). Manual de emergencia para prácticas escénicas. Comunidad y economías de la precariedad. Madrid: Con tinta me tienes.

Eiermann, A. (2009). Postspektakuläres Theater. Die Alterität der Aufführung und die Entgrenzung der Künste. Bielefeld: Transcript.

Eiermann, A. (2012). Teatro postespectacular. La alteridad de la representación y la disolución de las fronteras entre las artes.(Trad. Micaela van Muylem). Telón de Fondo.Revista de teoría y crítica teatral, 16. Recuperado de file:///C:/Users/Liliana/Downloads/teatro-postespectacular-la-alteridad-dela-representacion-y-la-disolucion-de-lasfronteras-entre-las-artes.pdf

Lehmann, H.-T. (2013). Teatro posdramático [1999]. (Trad. D. González). Murcia: Cendeac.

Mroué, R. (s.f.). It´s a total experiment. There are no limits. Schau ins blau. Recuperado de http://archiv.schauinsblau.de/rabihmroue/
bild_ton/its-a-total-experiment-there-are-nolimits/Sikorsky, E. (2010, 11 de noviembre). Xavier Le Roy: Low pieces. Bellyflop Magazine.
Recuperado de http://bellyflopmag.com/reviews/xavier-le-roy-low-pieces.

Soto, I. (2012, 28 de junio). Xavier Le Roy: “Pensar es una experiencia corporal”. Revista Ñ. Clarín. Suplemento cultural. Recuperado
de http://www.revistaenie.clarin.com/escenarios/teatro/Xavier-Le-Roy-Lowpieces_0_727127526.html

Virno, P. (2004). Cuando el verbo se hace carne. Lenguaje y naturaleza humana [2003]. (Trad. E.Sadier). Buenos Aires: Cactus/Tinta Limón.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |