How to Cite
Sánchez Quintero, C. A. . (2016). The new art and the old art of making theater : a reflection around the theatrical fact . Revista Colombiana De Artes Escénicas, 10, 167–183. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/39

Authors

Carlos Alberto Sánchez Quintero

Maestro en Arte Dramático. Profesor de Artes Escénicas del Proyecto Curricular LEA, Facultad de Ciencias y Educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, Colombia.

Universidad Distrital Francisco José de Caldas
esfinge58@hotmail.com

Abstract

The objective of this paper is to present an analytical systematization of the conceptualizations around the stage performances presented in the XII version of the International University Theater Festival (2015), organized by the Department of Performing Arts of Universidad de Caldas, for which a categorization of the pieces submitted to consideration and scrutiny of the external reader - viewer, with a view to future deepening of each of the categories listed, is proposed. 

Alternativateatral. (2015a). La razón blindada. http://www.alternativateatral.com/obra9486-la-razon-blindada

Alternativateatral. (2015b). Mi muñequita – la farsa–. http://www.alternativateatral.com/obra13921-mi-munequita-la-farsa

Brecht, B. (1934). Cinco dificultades para decir la verdad. Recuperado de http://archivo.juventudes.org/textos/Bertold%20Brecht/Las%20cinco%20dificultades%20para%20decir%20la%20verdad.pdf

Chejov, A. (1979). Teatro completo. Madrid, España: Editorial Aguilar.

Defoe, D. (2007). Historias de piratas. Barcelona, España: Ediciones Byblos.

Duque, F. & Prada, J. (2004). Santiago García: El teatro como coraje. Bogotá, Colombia: Investigación teatral editores - Ministerio de Cultura.

Edmondson, P. & Wells, S. (2016). La verdad sobre Shakespeare: argumentos, evidencias y polémicas. Barcelona, España: Editorial Stella Maris.

Grotowski, J. (2008). Hacia un teatro pobre. Siglo XXI.

Halliday. F. E. (1985). Shakespeare. Grandes biografías. Barcelona, España: Biblioteca Salvat.

Jaramillo, M. M. (2004). Teatro en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 17.

Jaramillo, M. M. & Osorio, B. (2004). El legado de Enrique Buenaventura. Revista Estudios Sociales, 17, 107-112.

Lamus O., Marina. (s.f.). Biografías. Colección: Artes y Oficios. Biblioteca virtual del Banco de la República.

Lehmamn, H.-T. (2016). Teatro posdramático. Editorial CENDEAC.

López, L. (2016). Shakespeare en el cine. España: T&B Editores.

Lope de Vega, F. (1973). El nuevo arte de hacer comedias en nuestro tiempo. Madrid, España: Editorial Espasa-Calpe.

Maiakovski, V. (1974). Poesía y revolución. Barcelona, España: Península.

Núñez Cabeza de Vaca, A. (2008). Naufragios. Editorial Losada.

ProimagenesColombia. (1966-1971). Chircales. http://www.proimagenescolombia.com/secciones/cine_colombiano/peliculas_colombianas/pelicula_plantilla.php?id_pelicula=1566

Rey, P. N. (1900). Actores del TEC & 501210. OTRO: Biblioteca Departamental Jorge Garcés Borrero.

Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona, España: Editorial Paidós.

Ruiz, O. L. (2016). La dramaturgia de Enrique Buenaventura en Ópera Bufa (tesis de magíster). Universidad del Valle, Cali, Colombia. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/10274/1/CB0565882.pdf

Sánchez, C. A. (2015a). Teatro de los 70s. Bogotá, Colombia: Mincultura - Proyecto Editorial La Esfinge.

Sánchez, C. A. (2015b). Teatro griego del siglo V a.C. Para el teatro colombiano del siglo XXI d.C. Bogotá, Colombia: Mincultura - Proyecto Editorial La Esfinge.

Stanislavski, K. (2009). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la encarnación. Barcelona, España: Alba.

Teatro Petra 30 Años. (2014). Grandes creadores del teatro colombiano. Bogotá, Colombia: Mincultura.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |