How to Cite
Marin, F.- lo . (2017). Theater piracy : film loans to the theater in the Argentine independent scene. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 11, 229–246. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/297

Authors

Fwala-lo Marin

Licenciada en Teatro, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Becaria Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Centro de Investigaciones “María Saleme de Burnichón”, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina.

Universidad Nacional de Córdoba
fwalalomarin@gmail.com

Abstract

This paper deals with the poetics of directors from Córdoba (Argentina) that establish a relationship between cinema and theater. Specifically, they take elements of the audiovisual language to introduce them in their staging. The aim is to observe how the scenic texts refer to films, appeal to genres of cinema and TV to narrate and resort to cinematographic procedures for their construction. These crosses give account of modalities of construction of the scenic text that attend to an imaginary one on the unspecialized spectators. We understand that these links are the product of a conscious decision of the creators, therefore, this study focuses on the position of the directors who, at the time of producing the staging, take poetic decisions in this regard.

Alegret, M. (2017). Condiciones y convenciones del teatro independiente cordobés (Tesis Doctoral). Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Becker, H. S. (2008). Los mundos del arte: sociología del trabajo artístico (1ª Ed.). (J. Ibarburu, Trad.). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Bourdieu, P. (1995) Las Reglas del Arte. Barcelona: Anagrama.

Brizuela, M. (2002) Las estéticas teatrales de Córdoba: entre la permanencia y la emergencia. Teatro XXI, no. 14, 75.

Congreso de la Nación Argentina. (28 de abril de 1997). Ley Nacional del Teatro [Ley 24.800 de 1997].

Cuesta, R. (2016). Volver a Madryn. Córdoba.
Dubatti, J. (2012). Cien años de teatro argentino. Desde 1910 a nuestros días. Buenos Aires: Biblos.

Fischer-Lichte, E. (1999). Semiótica del teatro. Madrid, España: Arco.

Gaetán, M. (2016). Liberadas: Road Scene - Corín II, La Precuela. Córdoba.

Halac, G. (2006) Teatro independiente de Córdoba. Identidad y memoria. Bs. As.: Editorial del Instituto Nacional del Teatro.

Marin, F. (2017a). Dirección teatral. Procedimientos del montaje cinematográfico en la construcción de la puesta en escena. AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte, 5, 95-112. Recuperado de http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/409

Marin, F. (2017b). Films escénicos: teatro de préstamos y de piraterías. Toma Uno, 6, 93-107. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897/20497

Martin, M. (2002). El lenguaje del cine. Barcelona, España: Gedisa.
Mauro, K. (2015). Acción actoral y situación de actuación en cine. Imagofagia, Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 11. Recuperado de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/717/609

Mauro, K. (2017). La metodología de actuación realista como dispositivo de atenuación de la presencia del actor en teatro y cine. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 7(3), 523-550. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/69587

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Ciudad de México: Paso de Gato.

Pérez, J. A. (2004). Teatro y cine: un permanente diálogo intermedial. Arbor, 177(699/700), 573-594. Recuperado de http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/viewFile/596/598

Piccotto, D. (2013). Las tres hermanas, dramaturgia de Antón Chéjov (1901). Córdoba.

Sánchez-Biosca, V. (1991). Teoría del montaje cinematográfico. Valencia, España: Ed. Filmoteca Generalitat Valenciana.

Tahan, H. (2000) Teatro Argentino. Escenas interiores. Bs. As.: Instituto Nacional del teatro/Artes del Sur.

Villegas, S. (2000) Córdoba. Una teatralidad nacida en los sesenta. En Tahan, H., Teatro Argentino. Escenas interiores (75-100), Bs. As.: Instituto Nacional del teatro/ Artes del Sur.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |