How to Cite
Loaiza Zuluaga, L. F. . (2017). Prefaces for a theory of the sacramental actor in the theoretical prose of Valère Novarina. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 11, 107–117. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/289

Authors

Luis Fernando Loaiza Zuluaga

Ph.D en Humanidades, Universitat Pompeu Fabra (Barcelona, España). Docente del Departamento de Artes Escénicas, Universidad de Caldas. Manizales, Colombia.

Universidad de Caldas
Luis.loaiza@ucaldas.edu.co

Abstract

The author of the paper presents a revised version of a fragment of the final chapter of his doctoral thesis: Study on the word “Dieu” (God) in the written work of Valére Novarina, which he developed under the direction of Dr. Amador Vega Esquerra at the Universitat Pompeu Fabra from Barcelona (Spain). The thesis in mention covers the written work of the Franco-Swiss author, published from 1974 to 2014. It discusses the main works for theatre of the author in sacramental key and, from this analysis, a “Sacramental Theatre” is set around his theoretical prose. The extract stuns in the scan to outline an approach to an actor who, from the perspective of the sacrament, offers a unique experience in the theater, a place in which word and body intersect and that implies an active participation of the viewer.

Abirached, R. (1994). La crisis del personaje en el teatro moderno. Madrid, España: Asociación de Directores de España.

Allio, P. (2001). La passion logoscopique. En Valère Novarina. Théâtres du verbe. París, Francia: Corti.

Arnau-García, R. (1994). Tratado general de los sacramentos. Madrid, España: Biblioteca de autores cristianos.

Borer, A. (2001). Novarina, l’hilarotragedien. En Valère Novarina. Théâtres du verbe. París, Francia: Corti.

Chevallier, J.-F. (2004). Introducción: Hacia un teatro del presentar. En Actas del Primer Coloquio Internacional sobre el Gesto Teatral Contemporáneo. México: Escenología/ UNAM/UCM/Proyecto3.

Corvin, M. (2015). La place du temps dans le théâtre de Valère Novarina. En Valère Novarina. París, Francia: Classique Garnier.

Dubouclez, O. (2005). Portrait de l’acteur en personnage: l’acteur et ses masques dans le théâtre de Valère Novarina. En La bouche théâtrale. Études de l´œuvre de Valère Novarina. Quebec, Canadá: XYZ.

Grande, M. (2001). L’insomnie des noms. En Valère Novarina. Théâtres du verbe. París, Francia: Corti.

Jurde, P. (2002). La pantalonnade de Novarina. Europe, 880-881.

Novarina, V. (1991). Pendant la Matière.m París, Francia: P.O.L.

Novarina, V. (1999). Devant la Parole. París, Francia: P.O.L.

Novarina, V. (2006). Lumières du Corps. París, Francia: P.O.L.

Novarina, V. (2007). Le Théâtre des Paroles. París, Francia: P.O.L.

Novarina, V. (2009). L’Envers de l’Esprit. París, Francia: P.O.L.

Novarina, V. (2012). La Quatrième Personne du Singulier. París, Francia: P.O.L.

Novarina, V. (2014). Observez les Logaèdres. París, Francia: P.O.L.

Novarina, V. (2017). Voie Négative. París, Francia: P.O.L.

Rabaté, É. (2001). Valère Novarina et la poésie active. En Valère Novarina. Théâtres du verbe. París, Francia: Corti.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |