How to Cite
Ariza Gómez, D. E. ., & Martínez, F. A. (2017). Explorations of the audiovisual world in relation to theater scenography : a historical travel. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 11, 83–92. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/286

Authors

Daniel Enrique Ariza Gómez

Doctor en Diseño y Creación, Universidad de Caldas. Profesor Asociado del Departamento de Artes Escénicas, Universidad de Caldas. Manizales, Colombia

Universidad de Caldas
daniel.ariza@ucaldas.edu.co
Fabián Adíen Martínez

Magíster en Artes, Universidad de Caldas. Actualmente es profesor de teatro y desarrolla proyectos visuales a través de su empresa IAN/IEN. Manizales, Colombia.

Universidad de Caldas
fabianmartinez346@gmail.com

Abstract

The paper corresponds to a historical journey about the relationship of theatrical scenography and the audiovisual world. It describes, in a brief way, how the scenic art has used the digital image to produce atmospheres or generate spaces in which the staging is supported. In this order of ideas, he talks about the way in which the projection of video or photography has intertextualized with the scenic universe. The text intends to contribute to the explorations of the expanded stage aesthetics.

Abuín, A. (2008). Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos. Revista Signa, 17, 29-56.

Baigorri, L. (1997). El vídeo y las vanguardias históricas. Barcelona, España: Ediciones de la Universidad de Barcelona.

Brecht, B. (2004). Escritos sobre teatro. Barcelona, España: Alba Editorial.

Ferla, J. (2007). El medio es el diseño audiovisual. Manizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas.

Gamboa, J. (s.f.). Taumátropo. Recuperado de http://proyectoidis.org/taumatropo/

Guasch, A. M. (2000). El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid, España: Alianza Editorial. .

Guillot, L. y Gallo, C. (s.f.). El distanciamiento brechtiano y las nuevas tecnologías. Universidad Nacional de Villa María. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/2411/12306-32453-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Iglesias, P. (2008). Tentativas para una sistematización del uso de audiovisuales en la puesta en escena. Acotaciones, 20, 47- 82. Recuperado de http://www.resad.es/acotaciones/acotaciones20/20pablo.pdf

Melgar, L.-T. (2004-05). Apuntes de historia del cine (Temas para preparar la asignatura). Universidad Antonio de Nebrija. Madrid, España.

Merino, E. y Blázquez, E. (s.f.). Escenoplástica y artes escénicas. Aproximación a la Historia de la Escenografía: Del Barroco a las últimas tendencias cinematográficas. Recuperado de https://parnaseo.uv.es/Ars/ARST6/estudios/E_Merino_E_Blazquez.pdf

McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona, España: Paidós.

Pavis, P. (1884). Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología. Ediciones Paidós.

Pérez, K. E. (2015, octubre 30). Historia del Video Beam. Recuperado de https://prezi.com/n7mgx6kfpftu/historia-del-videobeam/

Piscator, E. (1976). Teatro político. Madrid, España: Ayuso.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |