Publication Date: 2017-01-01
How to Cite
Naranjo Velásquez, S. . (2017). The gestures of the everyday life and the masks of Jacques Lecoq, between the extra-everyday technique of inculturation and the extra-everyday technique of acculturation : study from the optics of the theatrical anthropology of Eugenio Barba. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 11, 57–80. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/285
More Citation Formats
Authors
Abstract
This article introduces a biographical synthesis of Jacques Lecoq, exposing his pedagogical work including the “gestures of daily life”, the neutral mask and expressive masks; with the purpose of answering within the framework of Eugenio Barba’s Theatrical Anthropology theory, whether or not the “pedagogical journey” of Lecoq is based on an extra-daily technique of acculturation or on an extra-daily technique of inculturation.
Keywords:
References
Barba, E. y Savarese, N. (2010). El Arte secreto del Actor (4ª Ed.). Perú: San Marcos E.I.R.L. Editor.
Clarenc, C. (2011). Nociones de cibercultura y literatura: Herramientas para la creación digital (1ª Ed.). Argentina: Humanodigital.
De Marinis, M. (1993). Mimo e teatro nel novecento (1ª Ed.). Florencia, Italia: Casa Usher.
Escribano, X. (2008). El cuerpo poético del arte pictórico y de la expresión dramática: A propósito de Merleau-Ponty y Jacques Lecoq. En Investigaciones Fenomenológicas, Serie monográfica 1 (pp. 265-290). España: Revista de la Sociedad Española de Fenomenología.
Lecoq, J. (1967). Acteur: Pourquoi – Comment. Tréteaux, 6.
Lecoq, J. (1968). L’école jacques lecoq s’ouvre au public. Maison de théâtre de l’Est Parisien, 49.
Lecoq, J. (1970). Le Corps et son image. Architecture d’aujourd-hui, 152.
Lecoq, J. (1975). Mime et Pantomime. En La Grande Encyclopédie Larousse, Vol. 13.
Lecoq, J. (1985a). Rôle du masque dans la formation de l’acteur. En La Masque du Rite au Théâtre. París, Francia: CNRS.
Lecoq, J. (1985b). A Propos de Théâtre et de Mouvement. En Congrés Internacional de Teatre a Catalunya. Actes: del 19 al 25 de Maig. Barcelona, España.
Lecoq, J. (1987). L’imitation: du mimétieme au mimisme. En Le théâtre du geste, mimes et acteurs. París, Francia: Bordas.
Lecoq, J. (1991). Papel de la máscara en la formación del actor. En La Máscara del Rito al Teatro, la formación del actor. Colombia: Centro de Documentación Teatral-Editorial Iberoamericana de Teatro Ltda.
Lecoq, J. (1993). Del mimetismo a la imitación. En ¡Shht: Actor del silencio! ¿Teatro del gesto? México: Máscara, Escenología, A.C.
Lecoq, J. (2006). Les deux voyages. (Enregistrement de vídeo). Line Productions / Sceren CNDP.
Lecoq, J. (2010). El cuerpo poético. Barcelona, España: Alba Editorial.
Pavis, P. (2008). Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología (1ª Ed. - 3ª Reimp.). Argentina: Paidós.
Perrier, J. (1999, 22 janvier). Jacques Lecoq, le corps et le masque. Le Monde, page Culture. Francia.
René, S. (1999, 21 janvier). Lecoq, dernier geste. Libération, page Culture. Francia.
Salvatierra, C. (1999). Jacques Lecoq: La pasión por el movimiento. Assaig de teatre: revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral, 18-19-20.
Salvatierra, C (2006). La Escuela de Jacques Lecoq: Una pedagogía para la creación dramática (Tesis de doctorado). Universidad de Barcelona, Barcelona, España.
Salvatierra, C. (2009). El cuerpo del actor en el teatro contemporáneo. La fértil transculturalidad. Assaig de teatre: revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral, 70.
Sartori, D. (1984). Arte Della Maschera Nella Commedia Dell’ Arte (1ª Ed.). Milán, Italia: Casa Usher.
Schechner, R. (2012). Estudios de la representación: una introducción (1ª Ed. en español). México: Fondo de Cultura Económica.
Sierra, S. (2015). Acciones Corporales Dinámicas: Metodología del movimiento físico para interpretes escénicos inspirada en el Principio de Alteración del Equilibrio (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.
Turner, V. (2012). El comodín en la baza. En Estudios de la representación: una introducción. México: Fondo de Cultura Económica.
Wright, J. (2002). The Masks of Jacques Lecoq. En Jacques Lecoq and the British Theatre (1ª Ed.). Abingdon, Oxon: Published by Routledge.
Clarenc, C. (2011). Nociones de cibercultura y literatura: Herramientas para la creación digital (1ª Ed.). Argentina: Humanodigital.
De Marinis, M. (1993). Mimo e teatro nel novecento (1ª Ed.). Florencia, Italia: Casa Usher.
Escribano, X. (2008). El cuerpo poético del arte pictórico y de la expresión dramática: A propósito de Merleau-Ponty y Jacques Lecoq. En Investigaciones Fenomenológicas, Serie monográfica 1 (pp. 265-290). España: Revista de la Sociedad Española de Fenomenología.
Lecoq, J. (1967). Acteur: Pourquoi – Comment. Tréteaux, 6.
Lecoq, J. (1968). L’école jacques lecoq s’ouvre au public. Maison de théâtre de l’Est Parisien, 49.
Lecoq, J. (1970). Le Corps et son image. Architecture d’aujourd-hui, 152.
Lecoq, J. (1975). Mime et Pantomime. En La Grande Encyclopédie Larousse, Vol. 13.
Lecoq, J. (1985a). Rôle du masque dans la formation de l’acteur. En La Masque du Rite au Théâtre. París, Francia: CNRS.
Lecoq, J. (1985b). A Propos de Théâtre et de Mouvement. En Congrés Internacional de Teatre a Catalunya. Actes: del 19 al 25 de Maig. Barcelona, España.
Lecoq, J. (1987). L’imitation: du mimétieme au mimisme. En Le théâtre du geste, mimes et acteurs. París, Francia: Bordas.
Lecoq, J. (1991). Papel de la máscara en la formación del actor. En La Máscara del Rito al Teatro, la formación del actor. Colombia: Centro de Documentación Teatral-Editorial Iberoamericana de Teatro Ltda.
Lecoq, J. (1993). Del mimetismo a la imitación. En ¡Shht: Actor del silencio! ¿Teatro del gesto? México: Máscara, Escenología, A.C.
Lecoq, J. (2006). Les deux voyages. (Enregistrement de vídeo). Line Productions / Sceren CNDP.
Lecoq, J. (2010). El cuerpo poético. Barcelona, España: Alba Editorial.
Pavis, P. (2008). Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología (1ª Ed. - 3ª Reimp.). Argentina: Paidós.
Perrier, J. (1999, 22 janvier). Jacques Lecoq, le corps et le masque. Le Monde, page Culture. Francia.
René, S. (1999, 21 janvier). Lecoq, dernier geste. Libération, page Culture. Francia.
Salvatierra, C. (1999). Jacques Lecoq: La pasión por el movimiento. Assaig de teatre: revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral, 18-19-20.
Salvatierra, C (2006). La Escuela de Jacques Lecoq: Una pedagogía para la creación dramática (Tesis de doctorado). Universidad de Barcelona, Barcelona, España.
Salvatierra, C. (2009). El cuerpo del actor en el teatro contemporáneo. La fértil transculturalidad. Assaig de teatre: revista de l’Associació d’Investigació i Experimentació Teatral, 70.
Sartori, D. (1984). Arte Della Maschera Nella Commedia Dell’ Arte (1ª Ed.). Milán, Italia: Casa Usher.
Schechner, R. (2012). Estudios de la representación: una introducción (1ª Ed. en español). México: Fondo de Cultura Económica.
Sierra, S. (2015). Acciones Corporales Dinámicas: Metodología del movimiento físico para interpretes escénicos inspirada en el Principio de Alteración del Equilibrio (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.
Turner, V. (2012). El comodín en la baza. En Estudios de la representación: una introducción. México: Fondo de Cultura Económica.
Wright, J. (2002). The Masks of Jacques Lecoq. En Jacques Lecoq and the British Theatre (1ª Ed.). Abingdon, Oxon: Published by Routledge.
Downloads
Download data is not yet available.