How to Cite
Dubatti, J. . (2017). Les Mamelles de Tirésias (1917) of Guillaume Apollinaire in the theater history : historical vanguard or experimentalism? analysis of your poetics. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 11, 29–54. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/283

Authors

Jorge Dubatti

Doctor (Área de Historia y Teoría de las Artes), Universidad de Buenos Aires –UBA–. Docente e Investigador en la Carrera de Artes de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA, donde dirige el Instituto de Artes del Espectáculo. Buenos Aires, Argentina.

Universidad de Buenos Aires
jorgeadubatti@hotmail.com

Abstract

This article proposes to characterize the poetics of Les Mamelles de Tirésias as a space of tensions between experimentalist drama and structures of modern drama. Also, as an innovative poetics that, without being an exponent of the historical avant-garde, puts to circulate an artistic energy that stimulates the emergence and development of the theatrical avant-garde in France. Poetic experimentalist of fusion procedures, Les Mamelles de Tirésias would not be, according to our conclusions, a milestone of the historical avant-garde, but of the processes of radical modernization in the history of European theater.

Apollinaire, G. (1918). Les Mamelles de Tirésias. París, Francia: Éditions Sic.

Apollinaire, G. (1960). Chroniques d’art (1902-1918). París, Francia: Gallimard. (Édition de L.-G. Breuning).

Apollinaire, G. (1988-1989). Las tetas de Tiresias. Diario de Poesía, 11, 5-10. (Traducción y notas de Jorge Fondebrider).

Apollinaire, G. (1999). Parade y el espíritu nuevo. En J. A. Sánchez (Ed.), La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias (pp. 138-139). Madrid, España: Akal.

Apollinaire, G. (2003). L’enchanteur pourrissant, suivi de Les mamelles de Tirésias et de Couleur du temps. París, Francia: Gallimard.

Apollinaire, G. (2009). El encantador putrefacto, Las tetas de Tiresias. Buenos Aires, Argentina: Losada. (Traducción y nota preliminar de Mariano Fiszman).

Barthes, R. (1982). El efecto de real. En R. Piglia (Comp.), Polémica sobre el realismo (pp. 141-155). Barcelona, España: Ediciones Buenos Aires.

Béhar, H. (1971). Sobre el teatro dadá y surrealista. Barcelona, España: Barral Editores.

Bürger, P. (1997). Teoría de la vanguardia. Barcelona, España: Península.

Bürger, P. (2010). Avant-Garde and NeoAvant-Garde: an attempt to answer certain critics of Theory of the Avant-Garde. New Literary History, 41, 695-715.

Décaudin, M. (2003). Préface. En G. Apollinaire, L’enchanteur pourrissant, suivi de Les mamelles de Tirésias et de Couleur du temps (pp. 7-14). París, Francia: Gallimard.

Dubatti, J. (2009). Concepciones de teatro. Poéticas teatrales y bases epistemológicas. Buenos Aires, Argentina: Colihue Universidad.

Dubatti, J. (2012). Introducción a los estudios teatrales. Propedéutica. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Dubatti, J. (2016). Teatro-matriz, teatro liminal. Estudios de Filosofía del Teatro y Poética Comparada. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Dubatti, J. (2017a). La obra de Guillaume Apollinaire en la cultura argentina. (Inédito).

Dubatti, J. (2017b). Vanguardia artística y política en los procesos del teatro. En P. Pavis et al., Puesta en escena y otros problemas de teatro (pp. 39-67). Lima, Perú: Escuela Nacional Superior de Arte Dramático.

Eco, U. (1988). El Grupo 63, el experimentalismo y la vanguardia. En U. Eco, De los espejos y otros ensayos (pp. 99- 111). Buenos Aires, Argentina: Lumen.

Esslin, M. (1961). The Theatre of the Absurd. Londres, Inglaterra: Penguin.

Esslin, M. (1997). Modern Theatre: 1890- 1920. En J. Russell Brown (Ed.), The Oxford Illustrated History of Theatre (pp. 341-379). Oxford/New York, Estados Unidos: Oxford University Press.

Innes, Ch. (1992). El teatro sagrado. El ritual y la vanguardia. México: FCE.

Pia, P. (1958). Apollinaire par lui-même. París, Francia: Éditions du Seuil.

Poggioli, R. (1964). Teoría del arte de vanguardia. Madrid, España: Revista de Occidente.

Pruner, M. (2003). Les théâtres de l’absurde. París, Francia: Nathan.

Read, P. (2000). Guillaume Apollinaire et Les Mamelles de Tirésias. La revanche d’Éros. Presses Universitaires de Rennes.

Read, P. (2010). Picasso & Apollinaire: The Persistence of Memory. University of California Press.

Villanueva, D. (2004). Teorías del realismo literario. Madrid, España: Editorial Biblioteca Nueva.

Werlich, E. (1975). Typologie der Texte. Múnich, Alemania: Fink.

Yurkievich, S. (1968). Modernidad de Apollinaire. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |