Authors
Abstract
Objective: To analyze, from a gender perspective, the emotional experiences of university students and their family relationships during the pandemic. Methodology: A total of 18 postgraduate students from UNAM were interviewed virtually. Three moments were analyzed: emotional and family experiences during social confinement, the time to leave the health confinement and the "new normality". Results: The qualitative software Atlas.ti V22 was used, as well as the gender perspective as the unit of the discourse analysis. The confinement was experienced by women as stressful and anxious due to the excessive load of domestic work. Men presented depression and anger due to the change in routine and school activity. The emotions of uncertainty and fear were present in both genres. There was tiredness of routines in men and concern about reorganization of activities in women. The "new normality" represented responsibility and trust in men, and stress and worry in interpersonal relationships in women. Conclusions: The pandemic represented a change in school, work and social life, as well as new ways of relating to the family.
References
Arias-Cantor, M. y Gil-Valencia, W. (2020). Situación familiar y capital social en estudiantes universitarios para la adaptación en la pandemia, Nuevas Propuestas, 39(55), 154-163. http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/3 2
Batthyány, K. (2021). Políticas del cuidado. CLACSO Ediciones UAM - Cuajimalpa. https://www.clacso.org/politicas-del-cuidado/
Bravo, S., Castillo, A. y Guerra, D. (2021). Influencia de la funcionalidad familiar en el rendimiento académico en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia, Azogues – Ecuador, 2020. Recimundo: Revista científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 5(1 Suplen.), 131-142. https://doi.org/10.26820/recimundo/5.(Suple1).oct.2021.131-142
Covarrubias, M. A. (2021). Impacto emocional en estudiantes universitarios debido al distanciamiento social por COVID-19. Revista AMAzónica, 13(1), 250-277. https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonica/article/view/8321
Cubillos, J., Tapia, V. y Letelier F. (2022). Juntas nos cuidamos: entramados comunitarios feministas durante la pandemia por Covid-19. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 29(1), 1-25, https://doi.org/10.29101/crcs.v29i0.18149.
Cubillos, S. (2021). La salud mental de las mujeres en pandemia. En V. Guzmán (Coord.), MUJERES en tiempos de esperanza, crisis y pandemia (pp. 127-137). Ediciones Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.
https://www.bcn.cl/noticias/descarga-libro-mujeres-tiempos-esperanza-crisis-pandemia/
Fernández, A. M. (2021). Clima emocional en estudiantes universitarios durante la pandemia. Revista de Sociología, 36(2), 64-75. https://doi.org/10.5354/0719-529X.2021.65604
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Encuesta nacional sobre la dinámica de las relaciones en los hogares (ENDIREH) 2021. INEGI Gobierno de México. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/endireh/Endireh2021_Nal.pdf
ONU Mujeres. (2020). COVID-19 en América Latina y el Caribe: cómo incorporar a las mujeres y la igualdad de género en la gestión de la respuesta a la crisis. ONU Mujeres. https://lc.cx/eeNOnW
Organización Mundial de la Salud. (2022). Salud mental y COVID-19: datos iniciales sobre las repercusiones de la pandemia. OMS. https://apps.who.int/iris/handle/10665/354393
Pérez-Pérez, M., Fernández-Sánchez, H., Enríquez-Hernández, C., López-Orozco, G., Ortiz-Vargas, I. y Gómez-Calles, T. (2021). Estrés, ansiedad, depresión y apoyo familiar en universitarios mexicanos durante la pandemia de COVID-19. Salud Uninorte, 37(3), 553-568. https://dx.doi.
org/10.14482/sun.37.3.616.98
Reyes, N. y Trujillo, P. (2021). Ansiedad, estrés e ira: el impacto del COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios. Investigación y Desarrollo, 13(1), 6-14. https://doi.org/10.31243/id.v13.2020.999
Robles, A. L., Junco, J. E. y Martínez, V. M. (2021). Conflictos familiares y económicos en universitarios en confinamiento social por Covid-19. CuidArte, 10(19). 43-57. http://www.revistas.unam.mx/index.php/cuidarte/article/view/78045/69363
Romo, M. (2018). Familias, escuelas y estudiantes de educación superior. Investigación y práctica en Psicología del Desarrollo, 4(1), 1-19. https://doi.org/10.33064/ippd41996
Suárez-Barros, S., Morad-Haydar, Ma. P., Castillo-Bolaños, J., Rojas-Otálora, A., Alarcón-Vásquez, Y. y García-Acuña, Y. (2022). Contexto: familias y educación en jóvenes universitarios en situación de confinamiento por el COVID-19. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 14(2), 33-53.
https://doi.org/10.17151/rlef.2022.14.2.3
Villafrade, L. A. y Franco, C. M. (2016). La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 6(2), 79-90. https://doi.org/10.15332/erdi.v6i2.1651