DOI: 10.17151/rlef.2016.8.8
How to Cite
Vommaro, P. A. (2016). Towards generational and intergenerational approaches: Tensions and perspectives in youth public policies in Latin America. Latinoamericana De Estudios De Familia, 8, 119–135. https://doi.org/10.17151/rlef.2016.8.8

Authors

Pablo Ariel Vommaro
pvommaro@gmail.com
pvommaro@gmail.com
http://orcid.org/0000-0002-6957-0453

Abstract

Objective. To analyze the state of youth public policies in Latin America and the Caribbean in recent years, in relation with two fundamental elements: diversity and social inequalities. Methodology. The work is based on the results of a collective research on social inclusion public policies directed to young people that took place in 10 countries of the region (Argentina, Bolivia, Brazil, Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, El Salvador, Honduras and Uruguay). This study was carried out by an interdisciplinary and international team within the framework of a project shared between UNESCO and CLACSO. Results and conclusions. Diversity and social inequalities are particularly important among young people. The article emphasizes the generational and intergenerational perspectives as components of the youth public policies showing the experiences that occurred in the region.

Alvarado, S.V., Rodríguez, E. y Vommaro, P. (2013). Políticas públicas de juventud e inclusión social en América Latina y el Caribe. Buenos Aires, Argentina: UNESCO, CLACSO.

Bauman, Z. (2007). Modernidad líquida. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona, España: Paidós.

CEPAL. (2012). Panorama social de América Latina 2012. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

CEPAL. (2012). Balance preliminar de la economía en América Latina y el Caribe 2012. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

CEPAL. (2012). Cambio estructural para la igualdad: una visión integrada del desarrollo. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

CEPAL y OIT. (2012). Coyuntura laboral en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

Duarte, C. (2002). Mundo jóvenes, mundos adultos: lo generacional y la reconstrucción de los puentes rotos en el liceo. Una mirada desde la convivencia escolar. Última década, 16, 95-113.

Martín Barbero, J. (2001). Transformaciones comunicativas y tecnológicas de lo público. Metapolítica, 5 (17), 46-55.

Núñez, P. (2013). La política en la escuela. Buenos Aires, Argentina: La crujía.

OIJ, CEPAL y UNFPA. (2009). Juventud y bono demográfico en Iberoamérica. Santiago de Chile, Chile: OIJ, CEPAL y UNFPA.

Pinto, A. y Flisfisch, A. (Coord.) (2011). El Estado de ciudadanía: transformaciones y desafíos del Estado en América latina en el siglo XXI. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana.

PNUD. (2010). Informe regional sobre desarrollo humano para América Latina y el Caribe 2010. Actuar sobre el futuro: romper la transmisión intergeneracional de la desigualdad. Bogotá, Colombia: PNUD.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Ciudad de México, México: Editorial Planeta.

Sennett, R. (2011). El declive del hombre público. Madrid, España: Anagrama.

Thwaites Rey, M. (2012). El Estado en América Latina: continuidades y rupturas. Santiago de Chile, Chile: CLACSO, Editorial ARCIS.

UNFPA y CEPAL. (2011). Informe regional de población en América latina y el Caribe 2011. Invertir en juventud. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

Vera, A. (2009). Los jóvenes y la formación para el trabajo en América Latina. Buenos Aires, Argentina: CIPPEC.

Virno, P. (2003). Virtuosismo y revolución. La acción política en la era del desencanto. Madrid, España: Traficantes de Sueños.

Vommaro, P. (2015). Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina. Tendencias, conflictos y desafíos. Buenos Aires, Argentina: Grupo Editor Universitario.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |